Heeft de Senoi ook (sociale) tradities?

aangezien ik binnenkort op vakantie ga wil ik veel weten over de Senoi wie weet of ze ook (sociale) tradities hebben

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vakantie

Antwoorden (1)

De Senoi leven voor het merendeel in de Cameron Highlands. Veel Senoi werken als dagloners op de theeplantages, die hoger gelegen zijn. Daarom zijn velen bij die theeplantages gaan wonen, om de afstand tot hun werk te verkleinen. Ze wonen daar in een soort barak, maar deze is wel voorzien van enige luxe.
Ze komen oorspronkelijk uit Cambodja, Vietnam en Noord Thailand. Waarschijnlijk was dat zo'n 6000 tot 8000 jaar geleden.

De Senoi worden ook wel het "droomvolk" van Maleisië genoemd. Dromen hadden een belangrijke plaats in hun leven. 's Morgens bespraken ze met elkaar wat ze gedroomd hadden. Dat waren niet alleen de mooie dromen, maar ook de nachtmerries. Dromen werden altijd positief uitgelegd, zodat men er iets van kon leren.
Als een van hen bijvoorbeeld een nachtmerrie had en daarin werd aangevallen door een tijger, dan vertelden de ouderen dat er geen angst voor deze "droomtijger" nodig was en dat hij de volgende keer met stok of speer afgeweerd kon worden. Of je kon een vriend roepen als je niet sterk genoeg was. Ging de nachtmerrie over een brand, dan werd verteld dat de brand bestreden kon worden met water. Dus de volgende keer bij die droom water gaan halen.

De Senoi geloven aan het bestaan van twee zielen. Eén van die zielen is te vinden in de oogpupil, en de andere midden in het voorhoofd. Vooral deze tweede ziel is belangrijk wanneer het om dromen gaat. Tijdens het dromen verlaat deze ziel het lichaam en komt daarbij andere zielen tegen. De zielen van bomen, dieren of mensen bijvoorbeeld. En dit zijn dan de beelden die in dromen naar voren komen.
Amadea