Is het normaal met de controles op Schiphol dat je met een kunstheup waardoor het alarm afgaat, je na het fouilleren men je litteken wil zien?

Het gebeurt nl. elke keer dat het alarm afgaat door kunstheup waarna ik gefouilleerd word.
Dit keer nam men mij mee en wilde zelfs het litteken zien. Ik vond het wel erg ver gaan en volgens de (jonge) medewerker was dit nieuw beleid. Want wat doet men als er geen litteken zou zijn? Gaat men hiermee buiten het boekje, of moet ik het gewoon accepteren?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vakantie
8.8K

Antwoorden (4)

JodenHartogh(258)

Je bent vrij om die controle te weigeren. Het gevolg is dan wel dat je niet mee mag. Dit omdat de controleurs van particuliere bedrijven zijn. Je bent dus niet verplicht om aan die controle mee te werken.
Wordt je controleerd door Marechaussee of Douane dan liggen er wettelijke regelingen en verplichtingen aan ten grondslag. Je zult dan verdachte moeten zijn voordat je gefouilleerd mag worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is een typische situatie dat we wat van onze privacy verliezen om de veiligheid te waarborgen. Dat klinkt misschien lullig, maar het is wel zo. Die mannen worden geconfronteerd met een detectiepoortje dat afgaat en ze willen het liefst zeker weten wat de oorzaak daarvan is, voor ze je doorlaten naar het vliegtuig.

Geen enkel controlemiddel is 100% waterdicht, ook fouilleren niet. Het vragen om het lidteken te zien is een forse inbreuk op de privacy, maar ik begrijp het ook wel weer. De grootste nachtmerrie van de mannen die u controleren, is iets doorlaten wat een ramp als op 9/11 is gebeurd.

Mijn advies: accepteer het, geef ruim van tevoren aan dat ze dit resultaat kunnen verwachten en blijf begripvol voor die mannen. Dat zal u toch het snelst door deze controles helpen. Als u gaat sacherijnen, duurt het alleen maar langer.

Toegevoegd na 3 minuten:
Kromme zin: ...wat een ramp als op 9/11 is gebeurd veroorzaakt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
stel dat u niet wordt gecontroleerd en rustig kunt gaan zitten. even later loopt iemand met een wapen of explosief ook door. na de crash wordt alleen nog uw kunstheup gevonden. de tijd van veiligheid is nu eenmaal voorbij. accepteer het maar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Onzin! Mijn moeder heeft exact hetzelfde en die heeft een brief van de dokter met handtekening en alle nodige gegevens. Die geeft ze af en wordt gefouilleerd. Een litteken laten zien? Das wel heeel vreemd in mijn ogen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn moeder heeft volgens mij ook niet echt een litteken hoor. We leven in 2012 die kunnen ze mooi wegwerken. Dus beetje raar geen litteken geen kunstheup vind je niet? Anyway: je mag vast mee, gewoon de brief van de dokter mee!