Betalen turkije, en invoeren?

Hoe kan ik het beste betalen op mijn vakantie in Turkije. Kan ik beter pinnen of hier in nederland al geld omwisselen? En hoe zit het met kleding invoeren, zijn ze heel streng met controleren van nep merkkleding?

groeten,

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vakantie
1.5K

Antwoorden (5)

Je kunt in turkije prima met de euro betalen maar je kunt daar ook prima wisselen. Invoeren van nep artikelen is beperkt tot 3 en het invoeren van overige kleding is ook beperkt.
11 jaar geleden
Ik zag laatst op TV dat men op Schiphol maximum 3 namaakspullen per persoon tolereert, hoewel je in principe geen enkel namaakartikel mag meenemen. Heb je meer dan 3 namaalartikelen bij worden ze allemaal in beslag genomen. Is ongeveer hetzelfde als met wiet in Nederland, in principe mag je geen planten hebben, maar tot 5 stuks zien ze door de vingers. En wat dat geld betreft zou ik even navragen bij je Nederlandse (of Belgische) bank.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sinds de euro in waarde is gedaald, is het niet meer aantrekkelijk in Turkije met de euro te betalen, je kunt in Turkije wel bij de banken en wisselkantoren wisselen, dus dat hoeft niet in Nederland.
Er wordt veel koffercontrole op Schiphol gedaan, je mag 3 stuks imitatiemerkkleding bij je hebben, oud of nieuw, de labels eraf knippen werkt ook niet meer, dus hou je aan de regels, dat scheelt een hoop geld en ergenis.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het goedkoopste is Euro's van hieruit meedoen en ginder wisselen naar TL.

Let erop dat u in de grote winkelstraten naar een wisselkantoor gaat waarop vermeld is dat ze GEEN commissie aanrekenen, de concurrentie is daar zo groot dat u daar voordeel kan mee doen en een betere koers zal hebben dan in de banken.

Als u ginder Euro's of Turkse Lyra's uit muur haalt betaald u transactie kosten.

Als u ginder met Euro's betaald kan ik u verzekeren dat zij voor u zullen rekenen en een voor u slechte wisselkoers zullen hanteren.

Toegevoegd na 2 minuten:
Met nepmerken moet u zeker opletten want men is hier bijzonder streng geworden. 3 st per persoon en dan nog best uit de verpakking halen, als die er al inzit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In Turkije kun je alleen op heel beperkte zeer toeristische plekken met euros terecht. Je betaalt dan vaak wel meer dan wanneer je met Turkse liras betaald had.
Geld wisselen in Nederland is een slecht idee, dat is duur. Beter kun je in Turkije je euros omwisselen of bij een automaat pinnen. Pinnen kost eenmalig transactiekosten wegens pinnen in het buitenland (afhankelijk van je bank 2 a 3 euro) dus als je pint in Turkije dan kun je het beste van te voren bepalen wat je ongeveer uit wilt geven en dat bedrag in één keer pinnen.
Het is wel handig altijd wat eurobriefjes op zak te hebben, een 10 euro briefje per persoon voor het visum in ieder geval.

Als je nepkleding mee terug neemt dan kun je het het beste uit de verpakking halen, aantrekken en/of vuil in de koffers meenemen. Dat het er niet als handelswaar uitziet zegmaar. En niet te veel. De kans dat je bij terugkomst gecontroleerd wordt is niet zo groot, maar als je gecontroleerd wordt en je hebt teveel (meer dan drie afgaane op eerdere antwoorden) spullen bij je dan is dat zonde. Vertellen dat je het in Nederland gekocht hebt kan ook helpen, al hebben ze daar meestal geen boodschap aan.
Ik ben van de vijf keer dat ik terugkwam uit Turkije maar eenmaal gecontroleerd (de bagage) maar gelukkig konden ze niks vinden om af te pakken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alinea 1 van dit bericht is waardevol. Alinea 2 niet. Realiseer je dat de boete echt hoog is als ze je controleren en je spullen verbeurd verklaard worden.
www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/buitenland_en_douane/reisbagage/vanuit_een_niet_eu_land/bijzondere_producten_en_huisdieren/nagemaakte_artikelen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom is alinea 2 niet "waardevol" ?
De kans op niet gecontroleerd worden is groter dan de kans op wel gecontroleerd worden. Soms controleren ze iedereen van de vlucht, soms een paar mensen, maar vaak ook niemand. Laat mensen zelf kiezen of ze 1, 3 of 5 neptruitjes mee terug willen nemen (en een risico nemen in het laatste geval.)
Zelf koop ik geen nepspullen en ik zou er ook niet mee door de douane gaan, zelfs al mág je op zich drie nepkledingstukken meenemen. Als je meer neemt loop je het risico dat ze alles afpakken. De boete is op maat, het lijkt me sterk dat ze een boete geven voor drie truitjes en een paar nepschoenen (het kan wel) maar de boete kan vast oplopen tot een paar honderd euro en zelfs duizenden euros als je tientallen nepspullen mee neemt (handelswaar dus.)
Je kunt in Turkije trouwens prima goede, leuke en goedkope kleren kopen, zonder nepmerkje erop. Dat scheelt ook gedoe bij de douane.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oke bedankt voor jullie berichten!
Over het geld wisselen hoor ik verschillende dingen, de 1 zegt pinnen de andere zegt omwisselen in Turkije. Ik haal dus gewoon minimaal 3 artikelen en het liefst loop ik toch in echt dus het moet niet z'n groot probleem zijn!
Bedankt allemaal en als jullie nog tips hebben wat betreft het geld hoor ik het graag!