Wat is de gedachte achter het zelf bij je hebben van een alcohol test zoals men dat nu in Frankrijk wil?

Ik vind dat vreemd omdat je misschien zo'n test, als je hem zelf bij je hebt, wel kunt aanpassen zodat je altijd goed zit. En als je gebruik maakt van eenmalige testen en je wordt 5 keer gecontroleerd in een uur, dan kan het toch zijn dat je geen testen meer hebt en dus een boete krijgt. Ik wil daarom graag weten hoe men op deze manier het doel, terugdringen van het alcohol gebruik in het verkeer, denkt te bereiken.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vakantie

Het beste antwoord

Het idee is dat mensen kunnen checken of ze wel mogen rijden. Maar dat weet je vaak zelf ook wel. Hoe goed je ook tegen drank kunt: na drie bier mag je niet meer rijden. Je promillage is dan gewoon te hoog.

Je kunt makkelijk iemand anders laten blazen en bij een controle zeggen dat je volgens je eigen test mocht rijden (laat het blaaspijpje zien). Vervolgens wordt je aan de bloedanalyse gehangen en ben je alsnog het haasje.

Ze willen dus gewoon dat men blaast als men gedronken heeft om ze te laten zien dat ze niet hadden mogen rijden en dus schuld hebben aan een eventueel ongeluk.

Maar of het de notoire drinker stopt... ik geloof er niet in. Mensen zijn dom en mensen met een zatte kop zijn nog dommer . En domme mensen doen dingen die ze beter niet kunnen doen. Zoals dronken autorijden...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Waarom?
Rijden onder invloed is één van de belangrijkste oorzaken van dodelijke ongevallen, ook in Frankrijk.
De Franse overheid werkt daarom op twee pistes:

Sinds 1 december 2011 geldt de verplichting voor (uitgaans)gelegenheden die alcohol serveren en ’s nachts open zijn om hun klanten alcoholtests ter beschikking te stellen.
Vanaf 1 juli worden alle bestuurders verplicht een alcoholtest in de wagen te hebben. De wet “Elke bestuurder van een gemotoriseerd voertuig, uitgezonderd bromfietsen, moet in het bezit zijn van een nog niet gebruikte alcoholtest (éthylotest).”
fremar
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is hier geen WAAROM vraag, maar een HOE vraag.
HOE wordt het teruggebracht.
Vraag ik me ook af, stel je hebt gedronken, stel dan denk je: laat ik blazen, stel je blaast teveel, dan denk je als je dronken bent, ach, boeien, ik ga toch rijden...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En dan nog: waarom moet je er TWEE bij je hebben? Dit moet namelijk voor de bijrijder....
Iemand kan nu dus niet meer met de smoes aankomen dat hij niet wist dat er nog alcohol in zijn bloed zat of iets dergelijks. Maar ik denk dat de eigenlijke reden is dat men de mensen alvast laat wennen aan de procedure en dan over enkele jaren een alcoholslot verplicht stelt.