Wat zijn de voor- en nadelen van een tussenjaar nemen na de middelbare school voor een studie aan een universiteit?

Ik twijfel of ik volgend jaar direct door zal gaan met studeren of eerst een jaar reizen en werken.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vakantie
3.2K

Het beste antwoord

Een voordeel is dat je straks wat ouder en wijzer bent en dus beter in staat om je studie goed aan te pakken. Ook heb je meer tijd gehad om over jezelf na te denken en op een rijtje te krijgen wat je wil en wat je mogelijkheden zijn.
Nadelen zijn er ook: je raakt het het ritme van leren en studeren en schooldiscipline en het kan tegenvallen om dat weer op te pakken na een jaar zelfstandig zijn. Ander nadeel kan geld zijn: als je wil gaan reizen gaat je geld snel op. Werken is dan beter, maar waar vind je tegenwoordig werk voor een jaar? Dan sta je in een winkel of zo, en dat is toch ook geen levensvervulling (voor iemand die nog een studie en wrs carriere voor de boek heeft). Een jaar werken om geld bij elkaar te krijgen voor een studie is wat anders natuurlijk, dan moet je gewoon je schouders er onder zetten om later verder te kunnen komen.
Al met al vind ik het geen aanrader, een jaar tussen MO en Uni, als je er niet echt een groot doel mee voor ogen hebt. Voor je het weet loop je een jaar te lummelen en help je jezelf verder achteruit. Daarna is het weer veel moeilijker om jezelf in het gareel te krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik heb dit nu zelf ook. Voordelen zijn dat als je je studie richting nog niet weet dat je genoeg tijd heb om te orienteren welke opleiding je wilt, je kan geld opsparen en ervaring opdoen en natuurlijk rust nemen.

Nadeel is wel dat je als je dan weer begint dan waarschijnlijk een kleine achterstand heb omdat je dan niks aan school heb gedaan al die tijd.

Hopelijk heb je hier wat aan want ik zit in dezelfde situatie :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eerst reizen en werken! Nu heb je de kans nog en straks misschien niet meer.. Daarnaast krijg je er levenservaring (cliché maar waar) van die niemand je meer afpakt..
Nadeel kan zijn dat je uit het studieritme bent maar daar rol je snel genoeg weer in.