De Maas ontspringt in Frankrijk te Pouilly-en-Bassigny op het Plateau van Langres, een belangrijke waterscheiding; de bronnen van de Seine en de Marne liggen hier ook. De rivier doorkruist de Franse en Belgische Ardennen in noordelijke richting. Hierbij passeert ze Verdun en Sedan, vanaf waar ze bevaarbaar is. In Givet, ten zuiden van Dinant passeert ze de grens met België.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Maas ontspringt in Frankrijk te Pouilly-en-Bassigny op het Plateau van Langres.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
A) Dit soort vragen zijn prima te googlen
B) Bij de bron.

Domme vragen verdienen dit soort antwoorden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iedereen geeft nu klakkeloos het antwoord van Wikipedia, maar als je even verder kijkt op Wikipedia, dan zie je ook 2 foto's waaruit je kunt concluderen dat er 2 bronnen zijn!
De Maas ontspringt dus inderdaad bij de bron, maar dit zijn er dus 2 en om precies te zijn nog even de gps coordinaten:
bron 1: N 47 58.300 E 5 38.173
bron 2: N 47 59.548 E 5 38.353
Ga maar naar Google Earth, copy / paste deze coordinaten en je kunt foto's zien van de monumenten (ter ere van het ontpringen van de Maas) die op die plaatsen staan.