Mag je eten van de catering uit het vliegtuig meenemen?

In het vliegtuig is het soms onhandig om te eten, te weinig plaats, turbulentie..
Maar mag je dit eten en drank meenemen om dan later, thuis of in de hotelkamer bij aankomst op te eten? Kan je daarvoor beboet worden bij controle?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vakantie
1.2K

Het beste antwoord

Landen zoals de Verenigde Staten mag je geen fruit, groente en vlees invoeren. Binnen de VS hebben wij het zelfs meegemaakt, dat je van de ene staat naar de andere staat bijvoorbeeld geen sinaasappels mag invoeren. De Amerikanen zijn ontzettend bezorgd wanneer het overbrengen van ziektes en virussen betreft.

Ooit is bij ons eens een broodje omelet in beslaggenomen na een vliegreis van Amsterdam naar Londen. Je verhongert niet, maar je staat toch even te kijken.

Bijzonder streng zijn de douaniers in Australie. Hier moet je absoluut geen etenswaren meenemen. Down under is men doodsbang voor landbouwziektes. Op je instapkaart - de Incoming Passenger Card die je krijgt uitgereikt in het vliegtuig- moet je voedsel, planten en dierlijke producten zoals vlees, zuivel, fruit, groenten, houten artikelen zaden en noten opgeven. Je kunt het je absoluut niet voorstellen, maar wanneer je dit niet doet, staat je zelfs een boete of een gevangenisstraf te wachten. De Australische douane controleert alle bagage. En zelfs goed getrainde snuffelhonden worden voor het achterhalen van quarantaine-artikelen ingezet.

Dus wanneer je twijfel over de invoer van etenswaren hebt, informeer je dan even vooraf ( via een emailtje ) bij de douane van het land van stemming.

Goede reis !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Het is jouw eten. Dus dat mag je meenemen als het in je handbagage past. Maar als er bestek of een bordje bijzit, mag je dat natuurlijk niet meenemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat mag. Meestal kijken ze alleen naar wat je het vliegtuig IN brengt, en niet zo zeer naar wat je eruit meeneemt. En een boete zal je er nooit voor krijgen iig, het kan dan wel in beslag worden genomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het hangt ervan af, naar welk land je vliegt. In Australië en Amerika zijn ze erg streng op voedingsmiddelen, die je het land inbrengt, dus daar zou ik het zéker niet doen.
Maar bijv. je crackertjes en het ingepakte blokje kaas of een dicht blikje frisdrank kan je natuurlijk meenemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tijdens een vlucht van Bergen (Noorwegen ) naar Amsterdam bestelde iemand enkele malen een flesje wijn , hem werd medegedeeld dit nu te nuttigen daar hij het niet mee mocht nemen.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de wijn aan boord wordt je aangeboden, en als je maar een half flesje drinkt, mag je best de rest meenemen, hoor. Maar een passagier, die de rest van de week op kosten van de maatschappij thuis gaat drinken door een totale drankvoorraad mee te willen nemen : dit is niet de bedoeling!! Noren zijn nogal dol op alcohol, en het is er buitensporig duur - vandaar, dat de stewardess waarschijnlijk zei, dat hij niet meer kreeg dan nu op deze vlucht te drinken was.
Maar drank van boord meenemen mág in principe best.
Ligt eraan welke maatschappij het is, bij KLM heb je betaald voor het eten, dus het is van jou. het is niet zo dat je 'over' gebruik maakt van de all inclusief servicee, van ik bestel 50 doosje pringles en eet er 2 aan boord en de rest neem ik mee, dan mag het. Bij transavia koop je het aan boord en mag er je er zoveel als je wilt meenemen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als je aan boord een kaart moet invullen en er is een optie met 'I have foot by me' moet je deze WEL aankruizen, dan is het niet strafbaar, ander wel!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
lijkt me logisch, dat je een voet bij je hebt : hoe loop je anders door de douane?? Als je 'no foot by' je hebt, zit je dus in een rolstoel, en ook dat is niet strafbaar, hoor.... min is trouwens niet van mij, brede glimlach om de foot wel......
Ja. Ik neem altijd het eten mee, omdat ik nooit zin heb om in het vliegtuig te eten. Het personeel heeft niks te zeggen, jij hebt er voor betaald dus het is je RECHT. Gewoon lekker meenemen zou ik zeggen!