Je kunt gewoon vliegen met een pacemaker. Je hoeft deze bij Delta niet uit te zetten volgens bijgaande flyer van Delta Airlines (USA) uit het vliegtuig (alsof er een uitknop op zit ;o)

Zoals een aantal mensen al oppert zou je specialist of het ziekenhuis je eerste aanspreekpunt moeten zijn bij vragen over pacemakers. Daarnaast kan je natuurlijk bij lotgenoten terecht, bijvoorbeeld op http://www.pacemakerdragers.nl

Je pacemaker kan wel reageren op sommige metaaldetectoren (en andersom), daarom moet je wel melden dat je er een hebt.

NB. Ik neem aan dat je bedoeld of je mee mag vliegen met een vliegtuig en niet zelf besturen. Want voor piloten kan het in sommige gevallen welliswaar ook, maar alleen na keuring en afhankelijk van de reden van de pacemaker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ja dat mag, maar doe dat dan wel in een vliegtuig, please...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuk!
Nee,daar heb je vleugels voor nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook leuk
vraag het aan degene die hem geplaatst hebben, die weten er het meest vanaf
is het by the way niet pacemaker?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Gast9400;

Tuurlijk. Alleen zou ik wel eerst even dat operatieschort vervangen door je gewone kleding.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of je mag vliegen weet ik niet zeker, wat ik wel weet is dat je na implantatie van een pacemaker drie maanden niet mag autorijden. Dat heeft niet met de pacemaker te maken, maar met het feit dat deze meestal na hartproblemen geplaatst wordt en het risico op herhaling daarvan de eerste maanden groter is.
paulus811
14 jaar geleden
De eerste dagen na de ingreep moet u te energieke bewegingen van de betrokken schouder vermijden zodat de littekenvorming normaal kan plaatsvinden. Daarna kunt u weer gewoon gaan bewegen; dit is zelfs beter voor de beweeglijkheid van de schouder. We adviseren u in het begin geen zware voorwerpen te tillen. Na overleg met uw arts mag u lopen, bepaalde sporten beoefenen of zwemmen. Draag geen te strakzittende kleding op het litteken om irritatie te voorkomen. Zodra de wond is genezen, kunt u nieuwe activiteiten ondernemen. Wanneer uw arts geen bezwaren heeft en u zich goed voelt, kunt u al uw activiteiten hervatten.