Welke toren is dit?   [Amsterdam, zie foto]

Deze foto is gemaakt op 20 maart 2011. Ik kom er maar niet achter welke toren dit toch is - zie de rode pijl.

Toegevoegd na 50 minuten:

De foto is gemaakt vanaf de Berlagebrug, in de richting van de Nieuwe Amstelbrug, die links op de foto zichtbaar is.

Op Google Street View kan ik die plek wel terugvinden, maar daar zie ik deze toren niet. Zie http://maps.google.com/maps?q=52.354674,4.906383&hl=en&ll=52.347387,4.913142&spn=0.008297,0.017574&sll=52.354674,4.906383&sspn=0.008335,0.017574&oq=Amster&vpsrc=6&t=m&layer=c&cbll=52.347388,4.913131&panoid=X76bzT8prUao319Ae8LhbA&cbp=11,338.02,,3,-0.14&z=16

Picture for question
Cryofiel
12 jaar geleden
in: Vakantie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch wel een beetje vreemd. Als iemand meedoet met een muziekkwis er hier een vraag stelt in de vorm van een fragment of foto, dan wordt de vraag verwijderd. Maar sommigen schijnen bevoorrecht op dat gebied.
Als je meedoet met een geografische kwis, schijnt dat wel te mogen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waffer kwis?

Het beste antwoord

Heb heel lang gezocht met behulp van Google Maps, Google Earth, denk ik dat het het torentje van de Bijenkorf is. (afgeplat dak en "galmgaten" eronder).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuk die zoekplaatjes.
Bij nader inzien denk ik ook dat het de Bijenkorf toren is.
Plek klopt en door de hoge positie van de fotograaf lijkt de toren op de foto hoger dan dat ie is.
Dat zou alleen wel betekenen dat het dak van de Bijenkorf ook op de foto zou moeten staan, maar die zal wel niet achter de bomen verdwijnen. Op http://www.bing.com/maps/
Dan "Bird's eye" ,helemaal inzoomen en je krijgt mooie beelden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is hem inderdaad http://www.google.nl/imgres?q=bijenkorf+amsterdam&um=1&hl=nl&sa=N&tbm=isch&tbnid=ZqZNrB6cHGAo9M:&imgrefurl=http://www.eigenzinnigkoninkrijk.nl/Werken%2520en%2520zakendoen/Werken%2520en%2520zakendoen.html&docid=Plj9nJJOXPAMeM&imgurl=http://eigenzinnigkoninkrijk.nl/Algemeen/dcfbijenkorf.jpg&w=1200&h=900&ei=m9UeT5j4O4Oe-Qb4wvEr&zoom=1&iact=hc&vpx=386&vpy=148&dur=4446&hovh=194&hovw=259&tx=133&ty=109&sig=111361230865561759551&page=1&tbnh=132&tbnw=167&start=0&ndsp=22&ved=1t:429,r:2,s:0&biw=1366&bih=598
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik heb zojuist de bevestiging gekregen van een vriend die speciaal voor dit doel door Amsterdam is gaan fietsen. Het is inderdaad het torentje van de Bijenkorf!

Andere antwoorden (3)

Kan het fout hebben hoor,maar is het de toren van het olympisch stadion?
12 jaar geleden
De toren van de zuiderkerk.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Foto is waarschijnlijk vanaf de Berlagebrug genomen.
Lijntje op een kaart trekken en dan kom ik ook bij de zuiderkerk uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar nu ik nog een keer kijk klopt de vorm niet. (ik kwam er later pas achter dat de foto te vergroten is)
Ik heb even gezocht en ik kom uit op 3 mogelijkheden:
De ronde Lutherse kerk
De Westertoren
of heel misschien de Zuidertoren, al ziet die er wel wat puntig uit op de foto's en is deze toren duidelijk ronder.
In de bron is een pagina met de torens van A'dam.
Ik hoop je geholpen te hebben!

Toegevoegd na 44 seconden:
Mijn vermoeden gaat het meeste uit naar de Westertoren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ooh die minnetjes zonder reden. Wat is er fout aan mijn antwoord?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen min van mij hoor, maar de meest beroemde kerktoren van Nederland ziet er toch echt heel anders uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarom is het ook een vermoeden ;)
En heb ik in het begin-antwoord ook de andere torens neer gezet en een link met alle torens van A'dam.
Maar de Westertoren zal het inderdaad wel niet zijn.