Wat kan ik doen om tijdens opstijgen en landen oorpijn te voorkomen?

Kauwgom of een snoepje helpen bij mij niet...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vakantie
1.9K

Het beste antwoord

Kauwgom is het enige wat ik zo kan bedenken, misschien ff bij de apotheek vragen?

dit schijnt ook te helpen ( zie bron )

Toegevoegd na 1 minuut:
die earplanes worden zelfs door artsen aanbevolen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Yep, klopt, earplans, te koop bij de Kruidvat, helpen uitstekend. +1

Andere antwoorden (11)

De buis van Eustachius is daar verantwoordelijk voor...Die is te nauw vaak...

Is de druk binnen in buiten het oor hetzelfde dan heb je geen probleem... Dus is er binnen meer druk dan buiten komt het trommelvlies naar buiten en dan kun je het vol laten lopen met water en op de vloeistof drukken dan dus je het trommelvlies naar binnen hydraulisch...

Is de binnendruk kleiner dan de buitendruk dan moet je ploppen... Dat is een kleine stoorlucht hoog in je neus maken dan plopt je trommelvlies naar buiten en dan is het meteen weg die pijn...

Dat zijn de twee methoden die ik hanteer...

Niet meer op vakantie gaan is een andere optie...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Afgezien van de reeds gegeven antwoorden, helpt het bij veel mensen als ze zo intensief mogelijk gapen. Door het gapen wordt de Buis van Eustachius "gekneed", waardoor de luchtdruk aan de binnenkant van het trommelvlies gelijk kan worden met die aan de buitenkant.

Leg je vingertoppen maar eens onder je oorlel en gaap. Je voelt de beweging van het kaakscharnier. Aan de binnenkant vervormt die beweging de Buis van Eustachius. Als ik het op dit moment doe, voel ik zelfs een heel licht plopje in de oren.
Cryofiel
14 jaar geleden
Helemaal voorkomen zal moeilijk worden. De ene persoon heeft hier gewoon meer last van als de ander. Het is maar net hoe gevoelig je hier voor bent.

Als ik met het vliegtuig reis heb ik earplanes, deze verkrijgbaar is in het vliegtuig maar ook bij de drogist of apotheek. Voor mij helpt het wel maar niet voor 100%. Tijdens het vliegen gapende bewegingen maken houdt je gehoorgang ook meer open. En klinkt raar maar op een lollie zuigen helpt ook.

Het valt niet te zeggen dat je na deze adviezen geen last meer hebt, maar verzachten zal het wel. Suc6 met je reis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij duiken ontstaat dit probleem ook. Dit lossen ze tijdens de duik op door te "klaren" . Dit helpt ook in de lucht, heb ik gemerkt. Je knijpt dan je neus dicht en blaast dan lucht door je neus naar buiten. Dit lukt niet doordat jij je neus dichtknijpt. Door de luchtopstopping wordt je trommelvlies teruggedrukt en lost de oorpijn op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een half uurtje voor de start, en ook weer een half uur voor de landing neusdruppels innemen - dit doet je slijmvliezen krimpen, en maakt, dat je makkelijker het drukverschil weg kan slikken. Dan zo'n beweging maken alsof je je neus snuit, dus neus dichthouden, en dan je adem ertegenaan uitblazen : zo klaren duikers ook hun oren, als ze naar beneden gaan.
Als laatste redmiddel kan je aan de steward/essen vragen of ze bij de landing 'toeters' voor je willen maken : bekertjes met tissues of servetjes eringepropt, en daar kokend water overheen. Die zet je dan op je oren, zodat ze helemaal afgedekt zijn. De stoom maakt, dat je geen pijn hebt, al ben je wél doof na de landing, en zal het even duren voor ze met een felle 'píép' openspringen (dat kan soms zelfs een paar dagen duren.....)
Bij de start heb je die niet nodig, want je trommelvliezen kunnen gemakkelijker lucht naar buiten doorlaten dan lucht die erin moet

Sterkte ermee - ik weet uit ervaring, dat vliegen als je oren het niet doen echt ontzettend pijnlijk kan zijn - ik heb er last van als ik verkouden ben...Maar alle steward/essen kennen het verschijnsel, dat passagiers tijdens de landing met de tranen op de wangen zitten van de pijn, en dan brengen ze natuurlijk zo gauw mogelijk 'toeters', maar als je ze echt vanaf het moment van dalen opzet, kan je een boel pijn voorkomen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ontzwellende neusdruppels of -spray, dat is in ieder geval het enige dat mij helpt. En ik heb er echt heeel veel last van gehad.

Ik ben er bij toeval achtergekomen, omdat tijdens een vlucht mijn neus wat verstopt zat. Nadat ik neusspray had gebruikt: o wonder, geen oorpijn meer tijdens de landing.

Nu gebruik ik het steeds een halfuurtje voor stijgen en een halfuurtje voor dalen. Perfect. Ik hoop dat het jou ook helpt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ze dichtslaan je neus dichtknijpen en een snuiten.Dan springen je oren vanzelf open en krijg je geen oorpijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn zoon heeft hier ook last van en heeft recent een neusspray gekregen die hij 2u voor landen moet nemen en dan wanneer hij voelt dat het vliegtuig de landing inzet.

Sindsdien geen last meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar zijn speciale oordopjes voor. De drogist verkoopt ze volgens mij, maar ze zijn ook te koop op het vliegveld.

Ik heb ze aangeschaft nadat ik in 2004 met verkoudheid terugkwam uit Istanbul. Ik wist in de lucht, bij de inzet van de daling niet wat me overkwam. Helse oorpijn die steeds erger werd. Ik heb een duikbrevet, dus mijn best gedaan te "klaren", hielp niet.
Eindelijk op de grond was de pijn weg, maar ben ik nog anderhalve dag doof geweest aan 1 oor.
Toen maar eens gaan zoeken op internet en ik kwam op de dopjes.

Deze helpen me over het algemeen erg goed. Vorige maand met verkoudheid teruggekomen uit Schotland. Dit keer voelde ik mijn oren wel lichtjes, maar bij lange na niet zo erg als toen. Ook de doofheid bleef uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb afgelopen herfst vakantie ook gevlogen en ik kreeg een tip om neusspray in te spuiten tijdens de vlucht.Normaal heb ik ook altijd pijn ,die spray heeft echt geholpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat ik altijd doe is mijn spuug doorslikken. Dat werkt bij mij heel goed!
Dan heb geen last van oorpijn...