Waarom zijn Chinezen in Nederland heel vriendelijk / hartelijk en aardig, terwijl ze in China echt extreem onvriendelijk zijn?

Heb veel van de wereld gezien, ben bijna overal geweest.. Maar heb nog nooit zo'n onvriendelijk volk meegemaakt als in China (Hong Kong, Tokyo etc). Hoe kan dat toch? Ik verbaas me er echt over omdat de vriendelijkste migranten in Nederland JUIST de Chinezen zijn.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vakantie
4.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Behalve dan dat Tokio niet in China ligt, ben ik het wel met je eens, ook uit eigen ervaring daar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tokyo ????
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb door China gereisd en vond ze juist erg vriendelijk en gastvrij. Misschien ben je de verkeerden tegengkomen ;-)
ik vond de mensen in bv. Rusland veel norser en minder bereid tot contact.
anneliez
12 jaar geleden
Ik vond de chinezen ook aardig
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij is Tokyo nog altijd de hoofdstad stad OF een prefectuur van Japan.. Als ik op de basisschool goed opgelet heb tijdens topografie in ieder geval.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben het ook echt niet met je eens. Op mijn 25-daagse reis door China een paar jaar geleden heb ik de Chinezen juist als heel vriendelijk ervaren.

Antwoorden (6)

Omdat chinezen heel slim zijn ze weten dat ze een minderheid zijn en proberen in achtergrond hard te werken en de harten te winnen bij de bevolking zodat je veel verdienen. Chinezen zijn erg werkgerichte mensen. In china zijn ze meerderheid dus hoeven ze niet op hun "tenen te lopen".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
misschien omdat ze in nederland een soort van te gast zijn, en zich hierdoor beleefder gedragen. Je noemt in je toelichting 2 ontzettend grote steden, en het is vaak wel zo dat mensen in grote steden onvriendelijker en gehaaster zijn dan in kleinere plekken, zoals in nederland
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
90% van de Chinese bevolking bestaat uit Hanchinezen en die staan bekend als arrogant en superieur.

De Chinees is moeilijk te doorgronden en daarom zal hij in een ander land niet zijn ware aard willen/durven laten zien.

Toch is het moeilijk om hier zomaar een oordeel over te vellen omdat je dan veel Chinezen onrecht aandoet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben chinees en ik weet er alles van. Dat kom doordat men je niet kan verstaan en dat vind men maar raar in china. Ze hebben daar hun eigen gewoontes van gedrag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
90% in hong kong spreekt vloeiend Engels
Ik denk dat er ook een verschil in context is. Als je referentie de afhaal-Chinees in Nederland is, dan kan ik zeggen dat ontbeschoft gedrag juist heel slecht is voor de klandizie. Het beeld van de vriendelijke Chinees in Nederland hoeft niet volledig zuiver te zijn. Ik weet niet hoe vaak ik een geforceerde lach op heb moeten zetten bij het horen van de zoveelste "sambal bij"-grap. Bovendien zijn Chinezen in Nederland in de minderheid, waardoor 'de Chinees hier' zich eerder aanpast aan de Nederlandse normen en waarden dan andersom.

In jouw ervaring vond je de Chinezen in China onbeschoft, maar dan meet je de mensen daar af aan de normen en waarden die je van hier (Nederland) meeneemt. Ik denk dat het merendeel van de Chinese bevolking (in China) daar waarschijnlijk geen boodschap aan heeft, omdat men in China gewoonweg een andere cultuur heeft, en een andere standaard hanteert van wat men als 'normaal' beschouwt. Wat jij als onbeschoft opvat, kan daar als iets alledaags worden opgevat. Wellicht zijn de Chinezen daar van iets opgekeken in jouw manier van doen, waar jij zelf niet bij hebt stilgestaan. Jij bent daar immers zelf in de minderheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben in Hong Kong geweest en vond Chinezen absoluut niet onvriendelijk. Voor mij verbazingwekkend dat ze daar met miljoenen op een kluitje leven, met het hele gezin inclusief opa en oma op een 4-kamerflatje 23 hoog, 6 dagen per week lange dagen werken en nauwelijks privacy hebben en dan toch zeer gastvrij zijn (althans zo heb ik het ervaren), dan vraag ik mij af of jouw verwachtingen wellicht te hoog gespannen waren. Wil je echt onvriendelijk behandeld worden dan weet ik nog een bestemming waar je niet ver voor hoeft te reizen, je kunt er voor thuis blijven zelfs.