Kun je met een GPS ontvanger ook een signaal uitzenden om zelf gevonden te worden?

Toegevoegd na 6 minuten:
En waar kun je dan eventueel wel GPS mee verzenden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vakantie
1.7K

Het beste antwoord

GPS: Global Positioning System Het bestaat uit een combinatie van satellieten en een ontvangen. Er zweven een behoorlijk aantal satellieten in een vaste baan rondom onze aardbol. Deze zenden signalen naar de aarde. Indien een ontvanger er minimaal 4 opvangt dan is de ontvanger instaat de coördinaten te berekenen en vast te leggen in de ontvangen. Nu is het van de ontvanger afhankelijk hoe het wordt weergegeven maar meestal is dit in de vorm van een kaart.

Een ontvanger zend niet uit maar ontvangt alleen. Hoe zit dit dan met de voertuigvolg systemen en andere systemen die lijken te zenden?

In negen van de tien keer werkt dit weer via het GSM net doormiddel van sms of data overdracht. Op het moment dat bijvoorbeeld een auto met zo'n sysyteem als vermist wordt opgegeven dan "belt" de alarm central naar de auto die vervolgens via sms of data overdracht de coördinaten van de positie doorgeeft. Op deze manier kan men elders zien waar het voertuig zich bevindt.

Zo heeft Volvo bv een systeem leverbaar dat automatisch begint te bellen naar de hulpdiensten bij het geval van een aanrijding. Doordat de GPS ontvanger de coördinaten van de auto heeft vast gelegd (dus ook de positie van het ongeval) wordt deze gelijk tijdens dit "gesprek" doorgegeven aan de hulpdienst zodat men excat weet waar men naar toe moet rijden.

Het zogenaamede zenden gebreurt dus door (hoofdzakelijk) data overdracht via het GSM web. Zo kan de auto naast zijn positie ook doorgeven hoe hoog de motortemperatuur is, hoe hard men rijdt, of er ramen open staan etc.

Waar Volvo het syteem ook voor gebruikt is om (na een strenge eigenaars controle) om bv de auto op afstand open te maken als je bv de sleutels in de auto hebt laten liggen en deze opslot staat.

Concreet: Een GPS ontvanger ontvangt en zet de coördinaten om in data.
Vervolgens wordt deze data middels het GSM web verstuurd naar....wie zal het zeggen.

Je kunt hetzelf makkelijk testen als je een GSM toestel hebt met GPS (bv de Nokia E75) en een account bij Google. Als je je aanmeld bij Google Latitude dan kun je doormiddel van GPS en GSM aan je vrienden laten zien waar je je bevindt. (Ook zij moeten dan wel een Google account hebben en zich aanmelden bij latitude).
Heb je geen vrienden; geen nood, het werkt ook los maar het heeft volgens mij weinig nu om op telefoon te zien waar je staat. Dit kun je ook zien als je om je heen kijkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Een GPS ONTVANGER ontvangt alleen maar
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Ja, gek hè? +1
Nee met een ontvanger kun je niets zenden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dat kan niet, GPS is geen signaal, maar een systeem. De kunt dit wel koppelen aan een telefoonnummer, zoals ze dat met volgsystemen in auto's doen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is een vergelijkbaar systeem, waarmee je wel oproepen kunt doen. Ik weet twee ralaystations: Singapore en Toulouse. Vliegtuigen hebben vaak zo’n apparaatje, maar ook bergbeklimmers. Er hangen 9 satelieten voor dit systeem boven de aarde en de dekking is 100 %. Vijf jaar geleden heb ik een lezing van dat bedrijf meegemaakt, maar er is toen zoveel gepraat, dat ik de naam van het systeem ben vergeten. Met Google vind je het wel met termen als rescue, snow, sattelites

Toegevoegd na 4 dagen:
Natuurlijk zijn er eenvoudiger suystemene. Nagenoef iedere moderne vrachtwagen wordt gevolgd vanuit de basis

Geen stijl had een jaar geleden hun bedrijfsauto ook voorzien van zoiets en je kon op het internet de auto gewoon volgen op Google maps
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een GPS *ontvanger* weet alleen maar precies waar hij IS.

Je zou al dan niet automatisch de coordinaten wel via internet continu kunnen bekendmaken.
(een gewone gprs verbinding voldoet, 3g is sneller maar dat doet er niet toe voor deze functie)

De iPhone doet dit standaard zo. Met de functie 'waar is mijn iPhone' kun je zo zien waar hij ergens uithangt.