Wat is een ''must see'' in Noorwegen?

Het is bijna zover en ik ga voor onbepaalde tijd de wereld rondreizen. Voordat het zover is ga ik volgende maand naar Noorwegen om daar mijn ''travelbuddy'' te ontmoeten en verblijf er 2 weken. Nu heeft hij al een hoop dingen op het lijstje staan om te doen daar, maar de vraag is zijn er nog dingen die ik niet mag missen als ik daar dan toch ben, iemand enige ervaring met het land? :)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vakantie
2.1K

Antwoorden (10)

De noordkaap!!!
En de fjorden, daat zijn er ontelbare van.
En n keertje noors uit eten in zon hutje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Naast de fjorden en gletsjers, Flam bezoeken:
Bij Flåm loopt de spoorbaan Flåmsbana, één van de steilste treintrajecten ter wereld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hardangervidda (tracking) en als je van klassieke muziek houdt: Troldhaugen bij Bergen, het componeerhutje van Edvard Grieg.
En even bij Kees verkerk langs gaan in Hamresanden (Zuid-N).

Let wel als een Noor zegt: det er kort vej, bare 1 mil, ga dan niet lopen, is namelijk 10 km (is mij eens een x overkomen met 20 kg op de rug).

God tur!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De binnenstad van bergen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De fjorden en de kust van Noorwegen zijn zeker een 'must see' in Noorwegen, ook is de binnenstad erg leuk.

Ik wens je nog veel plezier toe in Noorwegen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
DE absolute must see in Noorwegen is: De Preekstoel!

Het is een 600 m. hoge klif, nabij Stavanger.
Een stevige klimpartij daar naar toe, dat wel, maar het is adembenemend mooi.
In het filmpje vast een voorproefje.

http://www.youtube.com/watch?v=kU1k4-PkfE0

Houd er rekening mee dat Noorwegen een tamelijk duur land is. Vooral voor alcohol betaal je een stevige prijs.
Fijne reis!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je gaat in december. Wij hebben in de winter erg genoten van het Fjordengebied, omdat de zoete meren dichtgevroren en besneeuwd waren en het zoute water van de fjorden open was. Ik denk dat je in december ook al kunt skienen en langlaufen, je vriend zal dat beter weten.
De dagen zijn natuurlijk wel wat kort.

Als je van beeldhouwwerken houdt is het Vigelandpark in Oslo ook de moeite waard.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vigelandpark
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit park wou ik ook zeggen maar ik vond de naam niet!
Ik ben zelf wezen raften, echt geweldig! Ik geloof dat dat in deze maanden ook nog gebeurt, hangt volgens mij van het weer af. Wat je zeker moet doen is naar de preikestolen, er zijn verschillende, maar de bekenste (ben even de naam kwijt) van 600 meter recht boven het water was echt geweldig
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De noordkaap is echt wel heel erg mooi! Kan ik zeker aanraden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er ligt een ijskap in het hoogste gedeelte van Noorwegen. Daaromheen (soort ovaal zeg maar) zijn er een aantal toegangswegen naar de verscheidene gletsjertongen (het betreft vaak wandelingen van een aantal uur).
Sommige van die toegangswegen zijn erg druk; anderen nauwelijks. Bij eentje die ik wil aanraden, perfect voor rustzoekers, aan de mid-zuidkant (exacte weg kan ik niet zeggen, moet ik de kaart erbij pakken - misschien kom ik daar nog op terug) van de ijskap(grotendeels éénbaans met passeerplaatsen) kom je door een redelijk lange ONVERLICHTE of heel slecht verlichte tunnel (en een wat kortere tunnel) met hier en daar passeerplaatsen. Het is er niet bepaald druk maar de kans bestaat dat je in het pikdonker een stuk ACHTERUIT moet rijden naar de vorige passeerplaats. En aan de achterkant heeft een normale auto natuurlijk geen schijnwerper, maar die zou niet misstaan op je auto als je die tunnel in gaat :).
Met een brede of lange camper/auto is 't wat lastig manouvreren bij de schaarse tegenliggers (ook buiten de tunnel).
Aan het eind van die lange toegangsweg kom je in een relatief rustig gedeelte (afgezien van vnl. enige toeristen, afh. van jaargetijde; huisjes staan er niet veel) en kan je mooie wandelingen maken naar gletsjertongen. Volgens een meneer daar is hier (een van) de mooiste gletsjerzichtwandeling(en) te vinden en ook volgens één of andere wandel/toeristenvereniging (da's natuurlijk wel subjectief). Persoonlijk vind ik zulks (rustige natuurgebieden) mooier dan de toeristisch drukke gletsjertongen zoals de bij Briksdal-gletsjer.

Toegevoegd na 22 minuten:
Het is v33, die bij het dorpje Hafslo begint. Een aanrader wat mij betreft, als je natuurliefhebber bent. Sommigen raken wel in paniek bij de tunnels :).