In hoeverre is het mogelijk echt op de bonnefooi te gaan reizen buiten Europa?

Kan ik gewoon een lastminute nemen naar een willekeurig land (bijvoorbeeld Amerika) of moet ik dan allerlei visums aanvragen en meer van dat gedoe. En zo ja; hoe werkt dat allemaal. Graag uitgebreid op de vraag in de titel ingaan.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vakantie
1.2K

Het beste antwoord

Helaas kun je niet zo maar vertrekken en zo maar overal toegelaten worden.
Voor veel landen heb je inderdaad een visum nodig.
Soms is dat makkelijk, zoals Turkije, daar koop je bij aan komst een visumzegel voor in je paspoort.

Maar andere landen maken het je moeilijker.

Hier is een site, waar je het land intypt waar je naar toe wilt en dan krijg je alle visuminformatie.
http://visumdienst.com/

Bijvoorbeeld: Verenigde Staten van Amerika (US), Nederlanders (en Westeuropeanen) hebben voor een zaklelijke of toeristische reis (max .90 dagen)geen visum nodig, maar moeten zich wel aanmelden op de ESTA-website. Kijk bij laatste nieuws

Armenie: visum nodig, via visumdienst Breda, en is 6 maanden geldig na aankomst.

Toegevoegd na 3 minuten:
Je zult dus globaal een idee moeten hebben welke landen je wilt bezoeken.
Dan kun je voor die landen een visum aanvragen.
En soms krijg je dat visum pas als je een retourticket kunt laten zien.
Dus echt op de bonnefooi zomaar over de wereld gaan reizen zal niet meevallen.

Er zijn globaal 3 manieren om een visum te regelen:

Die staan hier uitgelegd, met nog meer tips.
http://www.landenportal.nl/vakantie/visum.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Minkukel, minnen op een goed uitgelegd en met bronnen ondersteunend antwoord. + van mij

Andere antwoorden (3)

Natuurlijk kan je op de bonnefooi gaan. Maart je moert wel ongeveer weten waarheen voor eventuele visa.

Belangrijker is dat je op de bonnefooi vaak de hoofdprijs betaald. Binnenlandse vluchten met low cost carriers en ook met normale maatschappijen is als je dat pas een paar dagen van te voren regelt veel duurder dan als je dat voorbereidt en ruim van te voren regelt. In sommige landen geldt dit ook voor bus en treintickets. en dat leuke pension is net uitverkocht als jij voor de deur staat. Dus zal je vaak uitkomen bij duurdere keten hotels

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik moest zelf afgelopen zomer mijn reisschema in Amerika omgooien wegens een orkaan in New York. Ik kan je zeggen dat dat een kostbare zaak was. Ik kon echt geen goedkoop hotel meer krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op de bonnefooi betekent: niets regelen.
New York is misschien een uitzondering, maar voor de meeste andere landen geldt: gewoon rondtrekken en maar zien waar je overnacht.
Gebruik maken van het openbaar vervoer.
Niet te hogen eisen stellen.
Dat gaat in de meeste landen prima.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bedoel echt leven als een zwerver. Hier en daar wat werken en backpakken.
Afhankelijk van het te bezoeken land zul je ook rekening moeten houden met evt. vaccinaties. (zie www.lcr.nl)

Visumcheck kun je hier doen:
http://cibtvisumdienst.nl

Zorg voor een goede reisverzekering!

op comebackalive.com en travelmarker.nl vind je nuttige info over landen en reizen.

Het is lastig om goed antwoord te kunnen geven op je vraag omdat het een willekeurig land betreft. Je geeft aan bijv. Amerika maar dat land verschilt met zoveel landen in veel opzichten.

Toegevoegd na 43 seconden:
Op bonnefooi gaan is goed mogelijk maar geldt dus niet voor ieder land.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zou van tevoren moeten uitzoeken welke landen je kunt bezoeken zonder een verblijfsvergunning of visum, en zorgen dat je goed verzekerd bent en een leuk spaarcentje op de bank hebt voor onvoorziene zaken.

Naar de VS gaat niet lukken vanwege je ESTA, maar een heel aantal landen in en buiten Europa kun je met je Nederlandse paspoort gewoon 'vrij' bereizen.

Het is vaak illegaal om op de bonnefooi te werken in het buitenland: je werkt zwart, je bent niet verzekerd en je hebt nergens recht op als het mis gaat. Daarmee wil ik niet zeggen dat je het niet moet doen. Maar realiseer je wel dat je een makkelijke prooi bent voor oplichters en dat je het ook heel vervelend kunt treffen.