Waarom was er gisteren vuurwerk, te zien in Engeland?

Waren gisteren in NewCastle en zagen overal vuurwerk. Was er een feest ofzo?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vakantie

Antwoorden (3)

Het was iets traditioneels. Zie bron
12 jaar geleden
remember remember the fifth of november.
ze vieren dat er in 1506 een aanslag op het regeringsgebouw niet is gelukt. (dat gebouw met de big ben) een paar mannen hadden 35 vaten buskruit onder het gebouw gezet en wouden daarmee het hele gebouw opblazen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De viering met vuurwerk en vreugdevuren staat bekend als Guy Fawkes night / Bonfire night

Zoals in het vorige antwoord staat is het de viering dat in 1605 de aanslag op het britse (protestantse) parlement door Guy Fawkes (katholiek) was mislukt.

Volgens sommige historici is het eigenlijk de "protestantse" voortzetting van het keltische oogstfeest Samhain