Waarom maken Griekse restauranthouders schoteltjes stuk?

We waren een poos geleden op het Griekse eiland Samos en `s avonds bij het eten kwam een ober met een stapel schoteltjes aan die hij vervolgens stuk voor stuk kapot maakte vlak boven de grond. De reden is mij niet duidelijk.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vakantie
6.3K

Het beste antwoord

Het is/was een traditie in Griekenland, die overigens wel steeds verder in verval raakt. Vroeger deed men dit ook thuis, tegenwoordig alleen nog bij speciale gelegenheden (om toeristen te vermaken bijvoorbeeld).
De oorsprong van het gooien met servies is niet helemaal bekend, maar er zijn twee gangbare theorieën. Aangenomen wordt dat het een onderdeel was van de rouwverwerking na het overlijden van een dierbare overledene. Het kapot gooien van het servies staat symbool voor ‘gecontroleerd verlies’, dit in tegenstelling tot het overlijden van iemand, dat een ongecontroleerd verlies is.
De andere mogelijke verklaring is dat met de borden wordt gegooid om boze geesten te verjagen, het geluid van de brekende borden zou de geesten verdrijven. De kapotte borden worden hierbij gezien als offer om de Goden te vereren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooie uitleg +je

Andere antwoorden (3)

omdat dat een traditie is in griekenland.
ps.: ze hoeven dan niet aftwassen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Grieken houden niet van afwassen ;) geintje.
Het is een griekse gewoonte om als het eten lekker was de borden op de grond te gooien
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij bruiloft van rijke familie, als blijk van waardering naar een armere familie, mochten ze het servies kapot gooien.

Ook dit blijft suggestief, maar dit Griekse restaurant heeft redelijke moeite voor deze uitleg gedaan.

Er staan ook alternatieven.