Waarom is kun je (bijna) alles op een luchthaven belastingvrij kopen?

Ik ben erg benieuwd naar het antwoord op de bovenstaande vraag!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vakantie
8.8K

Antwoorden (5)

Omdat je zodra je door de douane bent niet meer in het land bent waar je was, en ook niet waar je naartoe bent. Je bent dus niet in een land, en belastingen worden geregeld door de regering van een land, maar als je niet in een land bent, dan heb je dus geen belastingen.
Beetje onduidelijk verhaal, hopelijk snap je het..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik in ieder geval wel +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
super duidelijk. je bent in niemandsland.. en daar zijn geen regeringen die belasting willen hebben
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet meer in het land zijn? Zou een aardig zootje worden op dat gedeelte van de luchthavens, niet meer in het land zijn zou ook betekenen dat moord, doodslag en diefstal on-bestrafbaar waren, er gelden dan wetgevingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is gewoon niet waar. Al die plusjes zijn onterecht. Theo ik ben het hier helemaal met je eens.
Achter de douane ben je helemaal niet in niemandsland! JFK airport is gewoon een bedrijf, en dat bedrijf heeft een bepaald stukje grond, en dat stukje grond is gewoon een stukje USA.
Die douanepost kunnen ze moeilijk in het vliegtuig neerzetten, dus daarom moet je daar op de luchthaven al doorheen.
Bovenstaand antwoord is goed. Ik wil er alleen aan toevoegen dat een groot gedeelte van die procenten aan belasting er nu gewoon als extra winst voor de ondernemer op zit. Het Tax Free was vroeger nog leuk. Maar tegenwoordig is het niet meer dan een marketing ding. Bovendien erg Hypocriet omdat je max 100ml mee de grens mag nemen. Maar eenmaal de grens gepasseerd mag je ineens wel liters (Brandbare)sterke drank, in een lullig verzegeld tasje kopen.
12 jaar geleden
ronron1212
12 jaar geleden
Dus als je minder betaald omdat er geen btw hoeft te worden betaald dat heeft de ondernemer meer winst?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1. bovenstaand antwoord is niet goed
2. om jouw mening over belastingen wordt niet gevraagd
ronron1212
12 jaar geleden
1 waarom niet
En wat is er mis met het antwoord
Internationaal hebben landen afgesproken dat er een gebied op elke internationale luchthaven moet zijn waar passagiers zich kunnen ophouden terwijl ze wachten op een internationale vlucht zonder dat ze moeten voldoen aan de belastingwetgeving van dat land.

Dit om passagiers die enkel een tussenlanding maken niet de gehele papieren rompslomp te laten ondergaan van in- en uitvoeren van goederen.

Daar men vond dat de mensen die daar wachten op hun doorreis niet zonder het aanbieden van een versnapering konden laten verblijven is het begonnen met het belastingvrij aanbieden van drank en etenswaren, een paar slimmeriken hebben handig de regels gebruikt en zijn meer dingen gaan aanbieden, hieruit is in de loop der jaren de gehele tax-free shopping centre ontstaan.

Overigens is in Europa het begrip internationaal aardig gewijzigd, landen binnen de Eurozone worden niet meer gezien als internationaal, zij worden belastingtechnisch gezien als binnenlandse vlucht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Na de douane ben je in "niemandsland" en betaal je formeel geen belasting.
Ga je naar Zwitserland of een ander NIET EU land, dan voer je gekochte producten in bij het land van aankomst (doorlopende tussenstop geldt niet, tenzij je door de douane komt, wat mij in Egypte gebeurde, het invoeren van Tax free gekochte drank werd in beslag genomen, wat niet had gemoeten omdat ik op doorreis was)
Het wil overigens NIET zeggen dat je in land van aankomst de TAX free spullen zonder meer mag invoeren.

Weest vooral verdraaid voorzichtig wat je koopt (evt tax free) en in Nederland invoert en bekijk de lijst verboden spullen heel goed, een plaastic speelgoedpistooltje kan een hoop ellende veroorzaken in Nederland, terwijl dat in andere EU landen geen probleem vormt.

Dus kun je vrijwel alles tax free kopen maar dat wil NIET zeggen dat je het na de vlucht mag behouden!!
Vergeet niet alles wat meer dan 100 ml vloeistof (of gel) bevat, te laten verzegelen, anders ben je ook dat kwijt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om als bedrijf produkten in te voeren in een land, moet je daar belasting over betalen.
Als jij een land bent, en een bedrijf wil geld verdienen aan jouw bevolking, door produkten in te voeren uit andere landen (en daarbij dus geen gebruik te maken van de binnenlandse produktie), dan moet je daarvoor betalen. Belasting dus.

Op de luchthaven is het niet perse aan de binnenlandse bevolking dat het bedrijf geld verdient.
De produkten die daar in de schappen staan zijn dan ook niet echt ingevoerd, omdat ze formeel niet langs de douane zijn gegaan.
Daarom wordt er ook geen belasting op geheven, en kunnen ze voor een lagere prijs worden verkocht.

Met niemandsland heeft het helemaal niets maar dan ook niets te maken.