Moeten je vloeistoffen in je handbagage persé in een zakje met zo'n hersluitbaar randje?

of zou je ze ook gewoon in een boterhamzakje mogen stoppen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vakantie
8.1K

Antwoorden (2)

Ja, dat is verplicht. het zijn standaardzakjes met standaard formaten. Natuurlijk maakt het materiaal niet zoveel uit, maar op de luchthaven houden ze vast aan strakke procedures.

Toegevoegd na 3 uur:
Ik blijk mijn antwoord toch iets te strikt te hebben gezegd. De regels in Nederland (Schiphol):

•Vloeistoffen en gels zitten in verpakkingen van maximaal 100 ml
•Verpakte vloeistoffen en gels zitten in één doorzichtig en hersluitbaar plastic zakje van maximaal één liter
•Elk persoon reist met maximaal één plastic 1-literzakje
•Medicijnen en babyvoeding, aantoonbaar nodig tijdens de reis, zijn toegestaan

Als je zelf een hersluitbaar literzakje meeneemt moet dat dus kunnen. Je kunt sowieso je spullen in de beschikbare zakjes op Schiphol doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Echt? Ik dacht dat de enige eis was dat het ging om een hersluitbare, doorzichtige plastic zak met een inhoud van ten hoogste een liter. Ik heb wel eens wat vloeistoffen meegenomen in een pedaalemmerzak. Die was weliswaar gelig, maar toch genoeg doorzichtig. Ik heb de flesjes met vloeistoffen in die pedaalemmerzak gedaan, en vervolgens een knoop in de zak gemaakt. Hersluitbaar en doorzichtig - alleen de inhoud zou, wanneer ik de knoop ergens anders had gelegd, meer dan een liter zijn geweest. Maar de controle vond het geen probleem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is afhankelijk van de luchthaven/ land. In de USA doen ze er tot nu toe moeilijker over. In feite heb je wel gelijk, er is geen officiële regel. Sommige ambtenaren kunnen er moeilijk over doen, maar als het gevolg is dat je jouw zakje in hun zakje doet sta je als ambtenaar natuurlijk ook een beetje voor paal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het even nagezocht en je mag welliswaar zelf een zakje meenemen, maar niet zo'n pedaalemmerzak omdat dit geen literzak is die hersluitbaar is.
Cryofiel
12 jaar geleden
Het is geen literzak - maar hij is wel hersluitbaar (knoop eruithalen, zak open  -  nieuwe knoop erin leggen, zak gesloten  -  herhaal naar behoefte).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb het nu in een klein boterhamzakje zitten, maar als er daar ook zakjes beschikbaar zijn heb ik dus niets te vrezen :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb laatst nog een fles ketjap en andere zaken meegenomen in de handbagage. Was op Schiphol geen probleem. Op de terugweg op John Lennon Airport in Liverpool wel, daar moest ik zelfs m'n pot jam inleveren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toevoeging: die fles zat dus helemaal niet in een zak.
Vloeistoffen daarmee bedoel je drinken en flesjes groter dan mini. Deze mag je niet van huis meenemen. Die koop je op de luchthaven en daar worden ze dan in een plasticzakje opgesloten. Daarmee kan de douane zien dat het op de luchthaven is gekocht en veilig is. Dus dat zakje nooit openen voor de douane want dan mag je het flesje weggooien.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met deze vraag worden andere zakjes bedoeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en daarnaast klopt je verhaal ook niet helemaal meer.
Er was ooit ene Albert Stegeman die een wisseltruc uitvoerde met een fles die hij thuis had meegenomen.
Sindsdien mogen er geen flessen met een inhoud groter dan 300 cc meer meegenomen worden in de door jou genoemde zakken.
(en dat is best vervelend als je normaliter op schiphol 4x een 1,5 liter fles aanschaft voor een intercontinentale reis).