Wat zijn die kleine huisjes langs de wegen in Griekenland?

Onderweg zag ik een aantal van die dingen langs de kant van de weg staan. Qua grootte zijn ze vergelijkbaar met vogelhuisjes.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vakantie
20.2K

Het beste antwoord

Je bedoelt de z.g. Ikonostasie-Kapelletjes.
Overal in Griekenland vindt je van deze kleine kapelletjes langs de weg. Deze zijn daar geplaatst door de familie als herdenkingsplaats van in het verkeer omgekomen familieleden. Soms plaatsen ze er ook een foto van de omgekomene in. Door het Griekse rijgedrag, vaak in combinatie met alcohol, loopt het regelmatig slecht af. Deze mini-kapelletjes blijven er jaren lang staan. Elk jaar houdt de familie een korte herdenking bij het huisje. Men plaatst er bloemen, een flesje olijfolie en zet er een brandend kaarsje of olielampje in. Ook als iemand het ongeluk heeft overleeft en als dank daarvoor, zet men soms ook een 'ikonostasie' neer, maar dan zonder kruisje erop. Ikoon betekend heilig, Stasia betekend gedenkplaats of halte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Vaak staat er ook een kruis bovenop. Die 'huisjes' zijn herdenkingstekens op plekken waar een dodelijk ongeluk gebeurd is.

Toegevoegd na 5 minuten:
Gezien het rijgedrag van de Grieken is het trouwens niet zo gek dat je die huisjes op veel plekken zag staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 omdat je de eerste was