Het waarnemen van objecten gebeurdt bij zicht-gebaseerde dieren via licht. Het is zo dat bij dieren die slecht zicht hebbe, en deel van de taken diebij ons bij de ogen liggen, bij hun ergens anders liggen. Zo gebruiken veel dieren de neus (Katten / Honden / insecten) en anderen de oren (dolfijnen, vleermuizen).

Het is geheel niet ondenkbaar dat de echolocatie bij vleermuizen een compleet 3D beel dvan de omgeving oplevert, zoals wij een 3D beeld krijgen via zicht. Het is aangetoont dat vleermuizen verschillende typesd oppervlaktes kunnen onderscheiden op basis van de geluidsreflectie. In onderzeeers wordt echolocatie ook gebruikt om 3D beelden op te bouwen van de omgeving, en die sonar systemen zijn veel langzamer & grover dan wat een vleermuis kan waarnemen (KLeine insecten in vlucht ed).

Discovery heeft een jaar of 2 geleden een hele goede uitzending over echolocatie uitgebracht.

Toegevoegd na 6 uur:
'Zegt de ene vleermuis tegen de ander: Heb je die arme mensen gezien? Die hebben helemaal geen sonar, en krijgen alleen dingen te horen via hun ogen. Zouden ze ook een 3D beeld zien zoals wij horen? Of alleen maar lichte / donkere plekken zoals wij met onze ogen?'
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

De vleermuis neemt beelden en bewegingen waar die opgebouwd worden door de terugkomende (echo)signalen die hij met zijn fantastisch gehoor weer opvangt. Het is 'zien' wat hij hoort.

Dat kun je inderdaad als zintuiglijk aanmerken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vleermuizen zenden hoogfrequent signalen uit in de vorm van korte 'pulstreinen'. Die signalen worden door hun neus en bek uitgezonden met geluidssterktes tot 120dB. Dit is voor de mens onhoorbaar en waarschijnlijk horen ze het zelf ook niet omdat een bepaalde spier de gehooringang afsluit tijdens het roepen, daarna ontspant deze zich weer zodat alleen de echo wordt gehoord. Het frequentie gebied ligt ongeveer tussen de 25.000 en 120.000 Hertz. Omdat deze hoge frequenties een korte golflengte hebben kunnen heel goed kleine dingen worden waargenomen, bij lage frequenties lukt dat veel minder goed. De geluiden botsen tegen objecten aan en keren als echo's terug die de vleermuis in staat stelt om de richting en afstand van het voorwerp te herkennen.
Wanneer bijvoorbeeld een mot bij de vleermuis wegvliegt, zal het echogeluid laagfrequenter zijn dan indien de mot zich naar de vleermuis toe beweegt. Het verschil in frequentie tussen uitgezonden en ontvangen echo geeft de snelheid aan waarmee de mot zich t.o.v de vleermuis beweegt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Echo-locatie is het verkennen van je omgeving met behulp van het uitstoten en weer opvangen van geluidstrillingen; dit verschijnsel is min of meer te vergelijken met sonar, waarbij gebruik gemaakt wordt van het meten van het tijdsverschil tussen het uitzenden van ultrasone trillingen en de ontvangst van echo's; de peiling van de ontvangen echo in combinatie met de gemeten afstand, maakt lokalisatie van objecten mogelijk.
Vleermuizen zenden hoge piepjes uit die afhankelijk van de soort variëren van zo'n 20 tot 45 Khz. Dit ligt boven de menselijke gehoorgrens. Deze geluiden worden bij de meeste soorten met de bek gevormd, wat de reden is dat vleermuizen met de bek open vliegen. Enkele soorten maken de geluiden met hun neus. De echo van de roep wordt met de oren opgevangen. De echo-locatie werkt zo nauwkeurig dat vleermuizen daarmee ook in staat zijn hun prooi te peilen en te vangen. Dit stelt de vleermuis in staat in absolute duisternis te jagen.

Bronnen: http://www.ivnvechtplassen.org/vleer1.html
Vleermuizen / tekst: Frank Greenaway ; foto's: Jerry Young, Frank Greenaway ; [red. Christine Webb ... et al. ; ill. Ruth Lindsay ... et al. ; vert. uit het Engels door Willem Oorthuizen

(RJ)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alles wat je kunt ervaren komt door zintuigen... Dat geldt voor mensen en dieren, maar ook planten en wellicht ook inorganische voorwerpen, want dat weten we niet...

Dus een vleermuis ziet of voelt of hoort hoe hij zijn pad moet volgen... Ik kan er geen woord voor vinden omdat het niets zegt als ik je zeg dat hij dat echoloceert...

Hij echoloceert dat... ja dan zeg je wat is dat dan?

Dat is een onmogelijke situatie om uit te leggen daarom zeg ik hij "ziet" de weg met zijn echolocatie-apparaat...
En voor hem is het de simpelste methode om zich op pad te begeven, evident is dat...

en dus is het zintuiglijk... Zonder zintuigen kun je niet weten of je leeft of niet... Het zijn de poorten van de materiële wereld en de immateriële wereld... Als je diep slaapt, werken je zintuigen niet, besta je dan? jazeker besta je dan, maar je hebt er geen ervaring bij, totaal niet... Maar iets is er wel, je kunt vrij nauwkeurig zeggen hoe lang je geslapen hebt, hoe bestat dat? nou omdat er toch iets aanwezig is tijdens dat jij er in ervaring niet bent, een soort klokje dat doorloopt...

Allemaal zintuigenwerk dit en ook echolocatie en ook wat een duif heeft, dat is een tomtom ingebouwd... ook al een zintuig...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe echolokatie werkt, hebben andere antwoorders (elders op deze pagina) al prima uitgelegd.

Een vleesmuis kan de vorm en eigenschappen van objecten waarnemen. Niet zoals wij dat zien, maar hij is wel in staat verschil te maken tussen iets hards en iets zachts, iets met of zonder vleugeltjes, iets met of zonder haren, iets met of zonder uitsteeksels.

Dat echolokatie zintuiglijk is, is vanzelfsprekend. Niet-zintuiglijke waarneming bestaat niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
amc
14 jaar geleden
Vindt het wel leuk staan`vleesmuis`.Ik weet hoe snel je de verkeerde toets aanraakt,vooral als je snel moet typen.Maar nu even serieus;Bestaat er niet zoiets als `paranormale waarneming?Het woord zegt het al "boven het gewone".Volgens mij neem je dat niet waar met je zintuigen.Ik denk dan ook dat er wel degelijk niet-zintuigelijke waarneming bestaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hihi, die typefout moet ik geheel automatisch hebben gemaakt. Was me nog niet opgevallen. Paranormale of buitenzintuiglijke waarneming wordt veel genoemd, maar ondanks honderdduizenden pogingen gedurende vele eeuwen, is er nog nooit iemand in geslaagd een paranormale/buitenzintuiglijke waarneming te doen. We kunnen er dus veilig van uitgaan dat paranormale of buitenzintuiglijke waarneming niet bestaat.