Wat is de beste tijd om een caravan aan te schaffen?

Een 2e de hands caravan. Voor of na de zomer en waarom?
En wat zijn de punten om een prijsindicatie te kunnen maken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vakantie
4.3K

Antwoorden (4)

Na de zomer lijkt me de beste tijd, mensen willen niet de hele winter voor een stalling betalen als ze de caravan toch willen gaan verkopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zoiets dachten wij ook, maar zal er voor de zomer aan niet meer keus zijn en dus meer concurrentie? Dan staan er meer caravans op mp dan na de zomer......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ trouwens ;-)
Na de zomer omdat veel mensen dan er achter komen dat b.v. de kinderen niet meer mee willen.
Bedenk wel dat caravans gekeurd moeten zijn op vandaag.
Ik heb het nu wel over stacaravans.
Mensen mogen niet zomaar een prijs vragen.
12 jaar geleden
Kwestie van vraag en aanbod. Hoe groter de vraag, hoe groter de prijs. Hoe groter het aanbod, hoe lager de prijs.

Voor de zomervakantie is de vraag heel hoog en na de zomervakantie het aanbod juist heel hoog.

Ik zou dus de komende maanden eens rondneuzen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, na de zomer is de vraag prijs meestal lager i.v.m. o.a. stallingskosten.

Misschien is het beter om er eerst een te huren om te kijken of het bevalt.

De prijs van een 2e hands caravan wordt ondermeer bepaald door de leeftijd, de staat van onderhoud, is hij veel of weinig gebruikt (hoewel dat soms moeilijk te achterhalen is.
Verder hoe ziet ie er uit? Als je zelf niet rookt: stinkt hij naar rook?

Wat aankooptips:
Let op de sluiting van de deurtjes, de handgrepen en het gebruiksgemak. Is er voldoende bergruimte?
Hoe zijn de bedden?
Vraag naar een keuringsrapport. Vraag naar het onderhoudschema. Er bestaat geen keuringsplicht voor caravans maar dat zou wel nodig moeten zijn.

Past het gewicht van de caravan bij de toegestane trekvermogen van de auto? Let daarbij niet alleen het leeggewicht maar ook op het gewicht van de toegestane belading van de caravan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bessy, bij ons moet de caravan om de 2 jaar naar de keuring. Dit doen we dan meestal net voor onze reis, en laten we die volledig op orde stellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar is "bij ons"?
In NL is een keuring niet wettelijk verplicht, maar periodiek onderhoud wel erg verstandig. Dat doen wij wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 en let op vocht, dit is vaak een probleem in wat oudere caravans, dat ze vochtig zijn. Til de kussens eens op en voel of het daaronder droog is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad Nelly! Goeie aanvulling die ik nog vergeten was.
Dank, ook voor de +