Wisselkoers ned - turkije

Beste mensen,

Wat is voordeliger, om geld op te nemen tegen de wisselkoers in turkije zelf. Of om gewoon euro's mee te nemen. Want je kan namelijk met lira en met de euro betalen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vakantie

Het beste antwoord

Er zijn meerdere mogelijkheden.

Je kunt hier geld wisselen, bijvoorbeeld bij een wisselkantoor. Voordeel is dat je zeker weet dat je al lira's hebt, nadeel is dat het omwisselen erg duur is: ongunstige koers en vrij hoge wisselkosten (commissie).

Je kunt hier geld wisselen bij een bevriende Turk. Dat is niet duur, maar je moet maar net een Turk kennen die zijn lira's wil wisselen.

Je kunt euro's meenemen naar Turkije en ze daar bij een wisselkantoor wisselen. Dat heeft dezelfde nadelen als het wisselen bij een wisselkantoor in Nederland.

Je kunt euro's meenemen naar Turkije en daar met euro's betalen in plaats van met lira's. Nadeel is dat je dan meer betaalt dan wanneer je met lira's zou hebben betaald. Nog een nadeel is dat niet elke winkelier euro's accepteert. Dat is dus een onhandige oplossing.

Je kunt euro's meenemen naar Turkije en ze daar op de zwarte markt omwisselen. Voordeel is dat je daar een goede wisselkoers kunt onderhandelen. Nadeel is dat je grote kans loopt te worden opgelicht of zelfs beroofd. Je zult echt dondersgoed moeten weten wat je aan het doen bent. Ik zou het zelf nooit doen, ik heb de ervaring niet en ik heb het vertrouwen niet.

Je kunt ook je pinpas meenemen naar Turkije, en daar gewoon geld pinnen. De kosten en de wisselkoers hangen af van wat jouw bank berekent, maar over het algemeen betaal je op die manier veel minder dan wanneer je wisselt bij een wisselkantoor.

--

Conclusie:

Neem gewoon je pinpas mee en pin daar de lira's die je nodig hebt. Dat is veilig, makkelijk, eenvoudig en goedkoop. En je pint nooit meer lira's dan je nodig hebt, zodat je niet na terugkomst nog een hoop lira's overhebt die je weer tegen hoge kosten moet wisselen in euro's.

Je hebt dan natuurlijk wel een pinpas nodig die ook in het buitenland (Turkije) functioneert. Informeer bij je bank of jouw pinpas daar geschikt voor is.
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan je niet ook gewoon met lira's betalen door in de winkel te pinnen?
Cryofiel
12 jaar geleden
In de winkel pinnen is soms wel mogelijk, maar lang niet altijd. Zeker op een markt of bij een klein buurtwinkeltje hebben ze geen pinapparaten. Sommige banken rekenen een klein bedrag (€ 1,50 of zo) als je in het buitenland pint. Als jouw bank dat ook doet, kun je beter één keer de tegenwaarde van € 100 pinnen, dan tien keer een winkelaankoop van € 10 pinnen.
Cryofiel
12 jaar geleden
@Barts3cundo, dank voor je plus. Tja, die min - daar kan ik echt helemaal niets mee. Niemand heeft er iets aan. Vindt iemand mijn antwoord verkeerd? Kan zijn, maar zonder toelichting kan ik mijn antwoord niet verbeteren, en is de min dus zinloos. Heeft iemand verkeerd geklikt? Kan ook zijn. In dat geval zou een "oeps, sorry" wel zo beleeft zijn. Is iemand boos op mij omdat ik gisteren heb gezegd dat het ouijabord helemaal niet gevaarlijk hoeft te zijn? Kan ook zijn, in dat geval zal ik de komende dagen wel meer minnetjes krijgen. Maar ook daar heb ik niets aan. Bovendien zie ik zulke minnetjes eerder als complimentminnetjes, omdat de minnaar kennelijk geen weerwoord heeft. Tja, zulke rare minnetjes blijven gewoon een raadsel. Daarom let ik er niet op - waarom zou ik ook?

Andere antwoorden (1)

Met euro's betalen in Turkije is iets duurder, je kan je euro's het best wisselen in Turkije zelf. Vergeet niet om af te dingen.