Wat zijn must-see’s / must-do’s in Boedapest?

Ik ga deze zomer met vrienden op Europatrip, en iedereen wordt ‘gids’ in een stad. Ik heb dus Boedapest.
Is iemand er geweest en heb je tips? Dingen die je móet zien, doen, of misschien leuke restaurantjes, plekken om uit te gaan.

We zijn met een groep van meisjes en jongens, allemaal rond de 20 jaar. Overdag willen we dingen bekijken/ondernemen en ’s avonds stappen!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vakantie
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een leuke, slimme manier om je vakantie in te vullen! Zo verdeel je de 'lasten' en heb je waarschijnlijk allemaal veel meer aan je vakantie. Prima idee hoor.

Het beste antwoord

Ik ben sinds 1990 jaarlijks 4-5 keer in Budapest, heb daar dan ook veel gezien en ken er de weg wel.

Wat je aan sightseeing moet doen is in andere antwoorden al gegeven, ik zie daar voornamelijk copy-pasted van reisinformatie. Vreemd genoeg staat daar niet bij het Heldenplein (Hősök tér) aan het eind van de Andrassy Ut. Dat moet je echt gezien hebben.

Dan: er zijn legio 'gyors bufe', oftewel fastfood tentjes. Vermijd elke 'kinai gyors bufe' (chinese fastfood) want de kwaliteit die je in Nederland in het slechtste oosterse restaurant krijgt is nog tien keer beter dan wat daar wordt geserveerd.

De thermaalbaden die worden aangeraden zijn wel duur, en hou rekening met flinke wachttijden bij de ingang. Niet zelden heb ik er meer dan een uur staan wachten. Het is wel de moeite waard (erg mooie gebouwen en zo), maar je mag er binnen niet fotograferen of filmen. Ik ga meestal naar Széchenyi, die is vlak bij de dierentuin. Die is overigens ook de moeite waard, kan je leuk combineren.

Dan: wissel geen geld op straat, je bent 80% van je geld kwijt waar je bij staat. Er zijn wisselkantoren her en der in de stad, die zijn wel duur maar je kunt ze in de regel wel vertrouwen.

Als je uit eten gaat: neem gulyas leves (goulash soep). Dat is de originele vorm waarin goulash gegeten zou worden, het is een maaltijdsoep waar je (wit) brood bij krijgt.
De goulash die wij in NL eten, heet in Hongarije 'pörkölt' en is ook erg lekker eten. In de regel is het eten in Hongarije veel vetter dan in NL.

Drank: bier is volop te krijgen, wijn natuurlijk ook. Sterke drank is daar palinka (brandewijn) die van veel verschillende vruchten kan zijn gemaakt. In de winkel is de sterkste palinka van pruimen (szilva) en die zit op 45-50% alcohol. Maar als je sterker wil dan kan je her en der ook huis gestookte palinka (hazi palinka) kopen, en dan kan je jezelf inwendig verwarmen met 65% alcohol.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik was inderdaad meer op zoek naar dit soort persoonlijke ervaringen, de copy-past antwoorden had ik zelf ook al op internet gevonden :)
Dankjewel!

Andere antwoorden (3)

Highlights Boedapest:
"Thermische baden
Boedapest maakt haar naam ‘stad van de spa’s’ meer dan waar: er zijn vijftien thermische baden te vinden. Een aanrader is het Gellért Bad, met een buitencomplex inclusief golfbad, marmeren beelden en binnen een bad omgeven door torenhoge zuilen. De natuurlijke bron van dit bad dateert uit de dertiende eeuw. Andere baden die de moeite van het bezoeken waard zijn:
- Király Bad
- Lukács Bad
- Császár (Keizerlijk) Bad
- Rác Bad (momenteel gesloten vanwege restauratie)
- Rudas Bad
- Széchenyi Bad
Voor meer info over de baden, zie http://www.spasbudapest.com

Grotten
Onder de stad bevindt zich een labyrint van grotten en groeven. De grotten zijn als een kunstwerk van moeder natuur: de grillige vormen zijn eeuwenlang bijgeschaafd door de thermische bronnen die Boedapest rijk is. De stad heeft meer dan tweehonderd grotten, vier daarvan zijn open voor bezoekers. Daal af naar de plek waar een half miljoen jaar geleden de eerste mens al kwam schuilen. Ook tienduizenden angstige burgers vonden een schuilplek in de grotten toen de stad in de Tweede Wereldoorlog werd aangevallen.
Enkele grotten die open zijn voor bezoekers:
Várbarlang
Sziklakapolna
Palvölgy
Szemlöhegy
De grotten hebben allemaal een eigen karakter en geschiedenis.

De basiliek van St. Stephen
Boedapest heeft veel kerken, maar eentje die letterlijk met kop en schouders boven de rest uitsteekt is de Basiliek van St. Stephen (1851). De drie prominente torens zetten van veraf hun stempel op de skyline van de stad; idem gunt de stompe uitkijktoren van binnenuit een blik over Boedapest in haar volle glorie.

Castle Hill
Slenter ‘s avonds (of bij zonsondergang) langs de oever van de Donau naar Castle Hill. Op de heuvel vind je een collectie unieke kastelen en paleizen die ’s avonds met warmoranje verlichting als een sprookjesstad aandoet. Je vindt op Castle Hill onder meer:
- Het Koninklijk Paleis (waar de koninklijke familie echter nooit heeft gewoond)
- De Maria Magdalenatoren, deel van de enige kerk die onder Turks gezag christelijk mocht blijven;
- Het Buda Castle Labyrint;
- Meerdere musea, waaronder het Nationaal Museum.

Staatsopera
Lange tijd was het operahuis het modernste van Europa, waarbij akoestiek en uitstraling niet voor elkaar onderdeden. "

http://www.columbusmagazine.nl/europa/hongarije/boedapest/highlights.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Burchtheuvel, Koninklijk Paleis
Van bijna overal in Boedapest kun je de Burchtheuvel zien met het Koninklijk Paleis dat trots uitziet over de Donau. In het paleis zijn diverse musea ondergebracht. De burchtwijk is een bijzonder sfeervol deel van Boedapest. meer "Burchtheuvel, Koninklijk Paleis" info

waardering 4.3 / 5
(7 stemmen)
geef uw mening
Óbuda
Óbuda is het oudste deel van de stad, waar de koningen woonden voordat ze naar de Burchtheuvel trokken. Nu is het een soort buitenwijk met nog enkele oude huizen waar vele muziekvoorstellingen zijn en andere culturele evenementen worden gehouden.

waardering 3.7 / 5
(10 stemmen)
geef uw mening
De bruggen van Boedapest, Kettingbrug
Boedapest heeft maar liefst negen bruggen. De bekendste – en mooiste – is de Kettingbrug, de eerste brug die de stadsdelen Boeda en Pest met elkaar verbond. Alle bruggen werden zwaar beschadigd aan het einde van de Tweede Wereldoorlog.

waardering 3.3 / 5
(7 stemmen)
geef uw mening
Margaretha Eiland
Midden in de Dona, en dus ook midden in de stad, ligt een fraai park om even verlost te zijn van de drukte. Naast mooi aangelegde tuinen zijn er zwembaden en kunt u er de ruïnes van een klooster bekijken.

waardering 4 / 5
(8 stemmen)
geef uw mening
Matthiaskerk / Vissersbastion
Net als zo veel andere gebouwen in Boedapest werd de Matthiaskerk meerdere keren zwaar beschadigd. Nu is de kerk in oude luister hersteld, met de karakteristieke gekleurde leien op het dak. Het Vissersbastion draagt verder bij aan de charme van dit stukje Boedapest.

waardering 3 / 5
(4 stemmen)
geef uw mening
Grotten van Boedapest
Onder de stad ligt een labyrint van grotten. In totaal ligt er waarschijnlijk zo’n 30 kilometer, maar nog niet alles is in kaart gebracht. Twee grotten zijn toegankelijk voor het publiek. In de ene ziet u fraaie stalactieten, in de andere snuift u gezonde lucht op.

Turkse baden
Boedapest is vermaard om de openbare badhuizen. Er zijn er tientallen, waaronder enkel badhuizen die eeuwen oud zijn. Waan u terug in de tijd terwijl u geniet van een heerlijk thermaal bad.
fremar
12 jaar geleden
Alle attracties zijn boven al genoemd. Een hele goede eerste kennismaking vond ik de wandel tour van absolute tours.
En daarna zelf weer terug gaan naar wat je leuk vindt.