Is er een Franse radiozender met verkeersinfo die in NL al op de autoradio te ontvangen is.

en waar zit die in cm of liter hoe dat heet

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vakantie
2.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Frequentie?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jip..........
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een echte zender uit F in het Frans over de Franse wegen; Ciao Sabine
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
NRJ zendt geen verkeer uit, maar bijv Europe1 en Franceinfo, wel in grote lijnen en dan weet ik of ik over Parijs of Nancy ga....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor verkeersinfo: 107.7 MHz - maar alleen in Frankrijk zelf, en dan ook nog alleen langs de tolwegen!

Het beste antwoord

Je kunt kijken of je radio een lange golf ontvanger heeft, dit is dus niet de FM, niet de AM maar de LW band. Daarop zijn zenders van veel verder weg te ontvangen , al is de kwaliteit slechter.

Hortus een lijst van zenders (onderaan), er zijn er meer hoor:

http://nl.m.wikipedia.org/wiki/LF_(radiospectrum)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jip, Merci.....Europe1 op 183kHz dat laatste staat voor lichtjaar. Die ga ik zoeken Ciao Sabine

Andere antwoorden (3)

Nee, die is er niet. Doelgroep zou ook véél te klein zijn om het rendabel te maken...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is geen enkele Franse radiozender die je met een gewone autoradio al in Nederland kunt ontvangen.

Volgens internationale afspraken mogen radiozenders niet ver in het buitenland te ontvangen zijn.
Ook is het in de FM-band praktisch onmogelijk om een zender te ontvangen die achter de horizon ligt, voor Frankrijk zou een antennehoogte van vele kilometers nodig zijn om tot Nederland te reiken.
FM-radiogolven volgen niet de kromming van de aarde.

De zenders die in Frankrijk de verkeersinfo voor de tolwegen verspreiden werken alle op dezelfde frequentie van 107.7 MHz.
De zenders geven alleen verkeersinformatie over de regio van die snelweg.

Deze zenders staan om de paar kilometers langs de snelweg met een laag vermogen en een zeer sterk bundelende antenne.
Als je er een beetje op let zie je de masten met een stuk of 4 gerichte dipool-antennes op regelmatige afstand langs de snelwegen staan.
De uitgestraalde energie wordt zo veel mogelijk in de richting van de weg gericht en waar het signaal te zwak wordt staat weer een volgende zender die op dezelfde frequentie de volgende kilometers snelweg bedient.
Zodra je de laatste tolpoort voorbij bent raak je de ontvangst van die snelweg dan ook kwijt.

Het is trouwens tamelijk zinloos om hier in Nederland al te anticiperen op verkeersinfo 300 km verderop: tegen de tijd dat je daar bent is de situatie al lang veranderd.

Toegevoegd na 4 minuten:
Op de link hieronder vindt je een voorbeeld van een van deze radiozenders: als je deze op je computer beluistert heb je alvast een voorproefje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wij hadden de radiozender NRJ (superleuk!) en die kwam tot hier in nederland door (ik woon wel in zuid-limburg) ik weet alleen niet meer op welke frequentie die zat.

Toegevoegd na 1 minuut:
je kunt trouwens ook naar www.lafrance.fm gaan, daar vind je heel veel franse radiozenders die gewoon via de computer binnenkomen, daar hoor je vast ook wel de verkeersinfo