Thalys 1ste klas druk ? moet je je aan je toegewezen stoel houden ?

Is het druk in de Thalys 1ste klas op zondag ochtend ?
En moet je je aan je toegewezen stoel houden ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vakantie
1.5K

Het beste antwoord

Op zondagochtend is de Thalys niet druk.

Op werkdagen wel, zeker aan het begin en het einde van de werkdag. Dan reizen veel mensen zakelijk met de Thalys voor een werkbezoek. Vooral mensen uit de financiële sector krijgen dan standaard een eersteklas kaartje van hun baas - met als gevolg dat de eerste klasse op die tijdstippen veel voller zit dan de tweede klasse.

Op zondagochtend heb je daar geen last van.

Je reservering is een recht, geen plicht. Je mag overal gaan zitten waar je wilt.

Je reserveringsrecht is echter alleen geldig gedurende de eerste 10 (of 15, dat weet ik niet meer zeker) minuten vanaf het moment van vertrek van het station waar je instapt. Na het instappen heb je dus 10 minuten de tijd om op je gereserveerde stoel te gaan zitten.

Wil je ergens anders gaan zitten, dan mag dat. Maar gaat er na die eerste minuten iemand anders op jouw stoel zitten, dan heb jij geen recht meer op die stoel. Da's geen probleem - totdat bij het volgende station iemand instapt die een reservering heeft voor de stoel waar jij op bent gaan zitten. Die heeft dan het recht jou te vragen op te staan. En jouw gereserveerde zitplaats is inmiddels bezet, en jouw rechten zijn verlopen.

Mocht je er toch tegenaan lopen, dan kun je altijd alsnog naar jouw gereserveerde plek lopen, en de persoon die daar zit vragen op te staan. Goede kans dat die persoon niet weet dat jouw rechten eigenlijk zijn verlopen, en dat hij dus plaatsmaakt ook als hij dat niet zou hoeven.

Maar goed, op zondagochtend zal de trein zo leeg zijn, dat dat geen probleem is. Je ziet het trouwens meestal al op het moment dat je instapt: dan zie je al snel hoe vol de trein is.

Goede reis!
Cryofiel
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

over het algemeen is het op zondag ochtend niet druk in de thalys. De middag en avond treinen zijn wel vol. In principe heb je een toegewezen plaats en moet je je daaraan houden.

Mijn vermoeden is dat je samen reist en geen plaatsen naast elkaar hebt? Dan heb je dus nergens recht op , behalve de toegewezen plaatsen. Maar je kan natuurlijk altijd vragen!! of een deel van de rit naast elkaar zitten