mag iemand die 18 jaar is naar amerika verhuizen en hoe doe je dat dan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vakantie
2.2K

Antwoorden (3)

Nee, je hebt een verblijfsvergunning nodig om naar de VS (tenminste, ik ga er van uit dat je de VS bedoelt met Amerika) te verhuizen. Zomaar op de bonnefooi daar heen gaan heeft geen enkele zin.
Op onderstaande website vind je een korte samenvatting van de voorwaarden om in aanmerking te komen voor een verblijfsvergunning.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verhuizen als in voorgoed of als in stagelopen voor een jaar? Voor amerika moet je een goeie opleiding hebben of een bult geld!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is zeker niet gemakkelijk om naar Amerika te verhuizen, maar het is mogelijk. Ik zie dan ook geen reden waarom iemand van 18 (=meerderjarig) niet zou kunnen verhuizen naar de Verenigde Staten.

Volgens het opzoekwerk zijn er drie mogelijkheden om een Green Card (bewijs om daar te kunnen gaan wonen) te krijge
n:
1. je bent met een Amerikaan(se) gehuwd, langer dan 3 jaar;
2. je werkt voor een internationaal bedrijf dat je in de Amerikaanse vestiging laat werken en de GC voor jou aanvraagt;
3. je "wint" er een via de Greencard Lottery.

Je mag het niet onderschatten, werk vinden in Amerika is niet gemakkelijk. Het is best een job te vinden, alvorens je verhuisd. Er zijn zeker firma's uit Nederland die aanwerven voor jobs in Amerika. Algemeen is het belangrijk dat je echt zeker bent van je keuze voor je de procedure start.

Wat zeer belangrijk is: baseer je op de officiële kanalen om een Green Card te krijgen. Betaal nergens voor, tenzij er een officiële vraag daartoe komt via de Amerikaanse ambassade of regering.

Zogenaamde 'immegration lawyers' die de procedure voor jou regelen zijn voornamelijk pogingen tot fraude en bestaan niet.

Als je slechts tijdelijk in Amerika wil verblijven kan je gewoon op reis gaan, voor bijvoorbeeld twee weken, en moet je zelfs geen visum aanvragen, je kan dan gewoon met je Nederlands paspoort en ESTA verklaring (voor veiligheidsscreening) naar Amerika op reis.

Als het is omdat je op stage moet of tijdelijk voor het werk naar Amerika kan je (voor een verblijf van min 90 dagen) een B-1/B-2 visum voor zaken en toerisme aanvragen. De juiste procedure daarrond kan je vinden in de derde bronvermelding.

Mocht je specifieke informatie wensen mag je steeds je vraag aanpassen. Zal het topic even volgen. Voor echt moeilijke vragen neem je best contact op met de Amerikaanse ambassade (telefonisch, ze zijn niet echt fan van e-mail...).

Groeten,
JJanom.