als je inzoomt op een fata morgana, verdwijnt 'ie dan??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vakantie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Net als die waas boven het wegdek. Interessant, dat ga ik eens bekijken met een verrekijker...

Het beste antwoord

Ja, die zal verdwijnen. Inzoomen met een camera is in feite niets anders dan de hoek waaronder het licht je lens door kan verkleinen, terwijl je het beeld op dezelfde grootte fotomateriaal laat vallen. De fata morgana ontstaat door spiegeling in de atmosfeer onder een bepaalde hoek. Als je inzoomt kan het licht uit die hoek niet meer op je fotomateriaal komen en verdwijnt dus de fata morgana. Net als als je ernaartoe loopt.

Toegevoegd na 5 minuten:
Overigens zal hij niet patsboem weg zijn zodra je gaat inzoomen, maar langzaam verdwijnen tijdens het inzoomen, omdat minder en minder atmosferisch spiegelbeeld je negatief bereikt. Op een gegeven moment is dat terug naar 0 en dan zie je het dus niet meer...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je!

Andere antwoorden (4)

Inzoomt als op een foto? Nee een foto fotografeert het beeld zoals het op dat moment zichtbaar is. Erop inzoomen veranderd niets aan de foto zelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, een fata morgana is een luchtweerspiegeling die niet is wat het lijkt. Het is er dus niet en zal verdwijnen bij inzoomen met een camera of door er naar toe te lopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar dat is toch niet hetzelfde? Een fata morgana wordt veroorzaakt door afgebogen lichtstralen. Als je ernaartoe loopt, sta je niet meer op de plek waar die afgebogen lichtstralen voor het effect zorgen, dus verdwijnt de fata morgana. Maar als je inzoomt, blijft de lens van de camera op dezelfde plek waar de afgebogen lichtstralen voor het effect zorgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij zal verdwijnen, maar niet "omdat het iets is wat er niet is", maar omdat de afgebogen lichtstralen die de fata morgana veroorzaken niet meer onder die hoek op je negatief kunnen komen. Tenminste, als je ver genoeg inzoomt :) Hangt er vanaf hoe hoog de spiegelende luchtlaag is, denk ik.
Nee dan zie je hem gewoon groter. Ze ontstaan dacht ik door weerkaatsing van licht op luchtlagen met andere temperaturen (en brekingsindices). Je ziet ze dus echt en kan daarom ook inzoomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag +!
Ik was eens in de echte woestijn, en daar zag ik een fata morgana van de brug die 10 kilometer verderop leek maar op de kaart heel ver weg moest zijn, en mijn camera heeft er ook een foto van genomen, ook met max inzoomen (200mm objectief) was dit nog duidelijk zichtbaar. De brug was er op de foto, duidelijk zwevend boven het zand. Omdat deze zweefde was het wel duidelijk voor ons dat het een luchtspiegeling was.
Kortom, nee, niet altijd. Hij verdwijnt pas als je te dichtbij komt. (dus als je uit de hoek van de 'spiegel' verdwijnt)