Zijn de slagvelden uit de eerste wereldoorlog nog gevaarlijk?

Bijvoorbeeld ieperen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vakantie
1.1K

Antwoorden (6)

ja er worden nog dagelijks niet ontplofte munitie gevonden.

vooral van engelse oorsprong die hadden zeker in het begin niet de aller beste granaten naar schatting 30% ging soms niet af.maar als je geen gekke dingen gaat doen valt het met het gevaar best wel mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, men vind nog steeds "geladen" bommen en dergelijke...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gevaarlijk is relatief. Er is nog heel veel munitie in de grond te vinden , dagelijks wordt materiaal bovengehaald.
De meeste opgravingen gebeuren tijdens het ploegen , maar de landbouwers weten heel goed om te gaan met dit spul en er gebeuren relatief weinig accidenten ;
Veel bommen worden langs de kant van de weg gelegd en DOVO komt die af en toe ophalen , zoals groot huisvuil.
Er is zodanig veel munitie te vernietigen dat DOVO al een jarenlange achterstand heeft , de munitie onschadelijk te maken.
Vooral de bommen van WOII en deze die in woonwijken gevallen zijn krijgen een vlugge behandeling , soms met evacuatie
Lees dit artikeltje eens (mogelijks PDF)

Toegevoegd na 10 minuten:
Westhoek : het zijn geen bieten hoor
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je je alleen op die plekken bevindt, die zijn toegestaan, is het gevaar miniem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet maar zo denken dat als het gevaarlijk zou zijn ze je er nooit op zouden laten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ieper bedoel je?

Elke dag komen er heel veel schoolklassen in Ieper uit NL en uit Engeland om daar te kijken bij de oorlogsgraven en de oorlogsmusea. Dat is wel veilig hoor. Er is daar heel veel gevochten en er zal nog best het nodige in de grond liggen, maar in Ieper kun je rustig rondkijken.