heb een vakantiehuisje mondeling gehuurd voor een weekend. Nu kan ik niet. Wil dit graag omzetten naar een ander weekend, Mag dat

Toegevoegd na 2 minuten:
dit is gehuurd bij een particulier

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vakantie

Het beste antwoord

Een mondelinge afspraak is rechtsgeldig, dus je hebt officieel het huisje geboekt. Het is nu afhankelijk van de boekingsvoorwaarden en de flexibiliteit van de andere partij, of je het weekend nog kan verzetten. Proberen kan natuurlijk altijd.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

ja natuurlijk mag dat... wel even bijtijds melden, zodat die persoon nog iemand anders kan inplannen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een mondelinge overeenkomst is ook een overeenkomst, maar waarom neem je niet gewoon contact op met de verhuurder? Als je je boeking helemaal wilt annuleren kan dat lastig zijn, maar als je liever een ander weekend gaat kun je toch uitleggen waarom?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een mondelinge overeenkomst is in Nederland rechtsgeldig. Je kunt er dus niet zomaar op terugkomen. Als degene van wie je het huisje huurt een boete hanteert voor annulering (het is immers een annulering voor dat weekend, ook al wil je wel een ander weekend) zul je die boete dus gewoon moeten betalen.

Maar: in de praktijk zullen de meeste verhuurders niet zo streng zijn, zeker in deze rustige periode. Grote kans dat als je belt en je verzoek voorlegt, je je weekend best kunt verplaatsen, mits er ruimte is tijdens het weekend dat je wil. Wees gewoon beleefd als je belt, en verontschuldig je voor het ongemak voor de verhuurder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of je het huurt van een particulier of van een organisatie maakt niet uit.

Zoals ook al blijkt uit andere antwoorden is een mondelinge overeenkomst rechtsgeldig. het is dus van belang wat je hebt afgesproken over de annulerings- en wijzigingsvoorwaarden.

Ga met de verhuurder in gesprek om er uit proberen te komen. Wat normaal is qua annuleringsvoorwaarden:

Annuleringen voor 30 dagen van aankomst kosteloos
Annuleringen tussen 30 en 15 dagen 50% van de totale boekingswaarde
Annuleringen tussen 15 en 3 dagen 75% van de totale boekingswaarde
Annuleren na 3 dagen voor aankomst of no show, 100% kosten.

Wijzigen is kosteloos, maar wel moet het verschil worden bijbetaald als de nieuw gekozen periode duurder is.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan er een beetje van af hangen of het al op korte termijn aan je verhuurt is of dat het nog erg lang duurt voor je er in gaat.
Wij verhuren ook en vragen een aanbetaling. Dit ben je kwijt bij opzegging.

Toegevoegd na 1 minuut:
Zou jou huurweekeind nog vrij zijn dan lijkt het mij dat omzetten mogelijk moet zijn. (mits het niet kerst is)