Hoe zeg je het als iets uit Porto komt? En hoe noem je de mensen die in Porto wonen?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
10.2K
SentWierda
5 jaar geleden
Porto, de Portugese havenstad, heet in het Nederlands eigenlijk Oporto = de haven.

Antwoorden (3)

De inwoners van Porto worden Tripeiros genoemd.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Maar dat wordt niet altijd als vleiend ervaren :-)
Amadea
5 jaar geleden
Dat is echter een bijnaam. Net zoals bijvoorbeeld Tilburgers in carnavalstijd Kruikenzeikers worden genoemd.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ Inderdaad wordt een inwoner van de de havenstad (O)porto schertsend Tripeiro (pens-eter) genoemd, zoals de inwoners van Lissabon schertsend 'alfachinas' (sla-eters) worden genoemd. Het zijn bijnamen. Officieel heten zij in het Nederlands: Portugezen en in Portugal: um Português ou Portugueses.
De versterkte wijnsoort uit (O)porto bv heet vinho do Porto.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
IHave, hier een mooie Nederlandse website
https://saudadesdeportugal.nl/wie-zijn-de-tripeiros/
Uit Porto afkomstig wordt in het kort Porto's genoemd: Porto's bruggen, Porto's loyaliteit, Porto's binnenstad.
- - -
De bewoners van Porto worden zowel in het Portugees als in het Engels Portoenses genoemd. Een Nederlandse term krijg ik er helaas niet voor gevonden.
Toegevoegd op 07 november 2018 21:53: tekst
5 jaar geleden
Twee geografische namen zijn vanwege de o aan het eind vergelijkbaar met Porto: Tokio en Togo.
Bijvoeglijk naamwoord voor Tokio is Tokioos. Een inwoner is een Tokioër.
Togo heeft twee mogelijkheden: resp. Togolees/Togoos en Togolees/Togoër.
Naar analogie is het bij Porto: Portoos en Portoër. En mogelijk is (zie resp. Togolees en Togolees) ook de combinatie Portolees/Portolees goed.