Mag je een paspoort en identiteitskaart tegelijkertijd hebben?

Vanwege een verre reis moet ik een paspoort gaan aanvragen. Nou kom ik tegenstrijdige berichten tegen over of je ze allebei mag hebben. In 2011 (bijna 10 jaar geleden) mocht het (nog) wel zie ik via een Google zoekopdracht. Vandaag heb ik iemand gesproken die in 2018 een paspoort moest en die zegt dat een combinatie niet kan. Is dat in die 7 jaar veranderd?

4 jaar geleden
20.9K

Antwoorden (1)

Het kan en mag allebei. Er is geen enkele belemmering.
Ik heb ook een paspoort én een ID kaart. Het paspoort gebruik ik voor verre reizen en de ID kaart heb ik als ID bewijs altijd bij me (in portemonnee).
4 jaar geleden
Bordensteker
4 jaar geleden
Dat schrijft U terecht! “Wat moet u meenemen voor een nieuw reisdocument?
- een kleurenpasfoto die voldoet aan de pasfoto-eisen;
- alle reisdocumenten die in uw bezit zijn. (U kunt tegelijk een paspoort en een identiteitskaart hebben).”
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/paspoort-en-identiteitskaart/vraag-en-antwoord/waar-en-hoe-kan-ik-een-paspoort-of-identiteitskaart-aanvragen En als toegift nog even een bijkomende onderbouwing uit voor deze antwoordgever vermoedelijk extra onverdachte bron (de gemeente Utrecht!): “Paspoort of ID-kaart?
U kunt tegelijk een paspoort en een ID-kaart hebben. [...]”
https://pki.utrecht.nl/Loket/product/b8e5b4b206f25bba8907ba448a241f3a