Kan ik met een strafblad naar Marokko reizen?

Als Nederlander hoef je geen visum aan te vragen en kan je er gewoon heen met paspoort. Is het een probleem als ik een strafblad heb?

4 jaar geleden
15.7K

Antwoorden (1)

Nee, met een strafblad word je gewoon toegelaten.
Je hebt geen visum nodig als je maximaal negentig dagen in Marokko verblijft.
Je moet wel in het bezit zijn van bewijs van een retourvlucht of een vlucht naar de volgende bestemming en een geldig paspoort.
Evenmin zou het een probleem moeten zijn om Nederland te VERLATEN als je een strafblad hebt (tegenwoordig heet dit justitiële documentatie). Alleen als de strafrechter jou als bijkomende straf een reisverbod heeft opgelegd, dan mag je niet naar het buitenland reizen.
Het strafrechtelijke reisverbod als bijzondere voorwaarde wordt echter niet vaak opgelegd omdat het omstreden is. Zo heeft de Hoge Raad al meerdere malen geoordeeld dat het opleggen van een grensoverschrijdend reisverbod, mede in het licht van verdragsbepalingen, ontoelaatbaar is. Vanwege de duur en de mate van het verbod wordt een verdachte teveel in zijn bewegingsvrijheid beperkt.