Hoe moet ik de garantstelling van €2400 zien voor een bezoeker uit Rusland?

dat ik daar zal wonen.hij moet zijn veiligheid kunnen garanderen zodat die weer veilig terug kan komen,maar omdat hij een laag inkomen heeft aldaar,moet er iemand voot € 2400- garant staan voor zijn veiligheid,klopt dat,ik hoeft het niet te betalen,maar bewijzen.
Mijn verstand zeg dat ik dat niet moet doen.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
3.2K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Tjidze, ik weet niet wat precies de plannen zijn van u en uw vriend en waar hij in Rusland woont.
Hij moet eerst maar eens proberen een visum aan te vragen.
Visumaanvragen kunnen worden ingediend bij de centra voor visumaanvragen in
Moskou, Yekaterinburg, Rostov-on-Don en Kazan.
Binnen vier werkdagen hoort men of er een visum wordt verleend en welk soort visum.
Voor Russische nationaliteiten zoals onderdanen van Wit-Rusland wordt navraag gedaan bij het Nederlandse Ministerie van Buitenlandse Zaken. Dat kan langer dan een week duren.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Mijn vriend komt uit Samara.
LeonardN
5 jaar geleden
"Mijn verstand zeg dat ik dat niet moet doen." Heb je redenen om te twijfelen aan de oprechtheid van je vriend? Of is het meer dat je bang bent dat hem wat zal gebeuren en je niet garant kan staan voor de 10,000 euro? Als hij zich normaal gedraagt en verzekerd en gewoon na de vakantie weer terugvliegt is er toch weinig aan de hand lijkt me. Of is het zo dat de vriend niet meer is dan een chat-account op internet, en heb je een vermoeden van een catfish?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Tjidze, Uw vriend krijgt alleen een visum als hij een geldige uitnodiging van u krijgt. De uitnodiging dient u op uw gemeentehuis te laten legaliseren. Behalve de uitnodiging heeft hij ook uw laatste salarisstrook, een kopie van uw arbeidscontract en een kopie van uw paspoort. Er dienen door u nog diverse verzekeringen te worden afgesloten.
Dit alles dient hij bij de aanvraag voor een visum in Rusland in te leveren.
Als u uw vriend in Rusland al eens hebt opgezocht is het zinvol een kopie van dit visum mee te sturen
Mocht uw vriend bij zijn aankomst in Nederland besluiten niet naar Rusland, of niet op tijd naar Rusland terug te keren, ondanks dat de miljoenenstad Samara een prachtige stad aan de Wolga is maar ook heel veel slechte wijken kent, dan bent u financieel nog jaren de klos.

Antwoorden (1)

Je kan financieel garant staan voor iemand die uit het buitenland naar Nederland komt voor een kort verblijf van maximaal 90 dagen. Financieel garant staan is nodig als diegene zelf minder dan € 34 per dag heeft te besteden.
Je bent dan verantwoordelijk voor de medische verzorging en repatriëring (terugkeer naar het woonland) van deze persoon.

Consequenties garantstelling
Wanneer je financieel garant staat voor je buitenlands bezoek heeft dat consequenties. Je tekent namelijk dat je borg staat voor de betaling van de kosten van het verblijf, de medische verzorging en de repatriëring van je buitenlandse gast. Dit geldt zelfs voor een periode van 5 jaar of zoveel korter als het verblijf van je gast duurt. Het maximale bedrag waar je voor garant staat is € 10.000,- per jaar, voor zover deze kosten anders ten laste zouden komen van de Staat en/of openbare lichamen. De garantstelling eindigt pas als je gast het Schengengebied aantoonbaar heeft verlaten. Omdat de duur van de borgstelling 5 jaar kan bedragen, teken je voor een garantie van totaal € 50.000,-

Je moet wel heel veel van je vriend houden om dit te doen, het hoeft dus niet bij € 2400,- te blijven.
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
+Praktisch dus wellicht beter als de vriend van de vrager aan kan tonen dat deze 34 euro per dag kan besteden.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+SimonV, proberen kun je alles, maar het is een heilloze weg.
https://www.nederlandenu.nl/reizen-en-wonen/nederland-bezoeken/garant-staan-voor-iemand-uit-het-buitenland
https://ind.nl/Formulieren/1310.pdf
Een arts in een Russisch staatsziekenhuis in Petersburg verdient per maand hooguit 40.000 roebel (dat is een top), ongeveer 540 euro per maand. Ongeveer 18 euro per dag.
34euro per dag is ongeveer 1020 euro per maand en omgerekend ongeveer 77.000 roebel per maand. Dat verdient de huidige premier van Rusland, Dimitri Medvedev, niet eens.
LeonardN
5 jaar geleden
Het loon van een dokter/specialist in Rusland is niet om naar huis te schrijven. Het afdelingshoofd van een departement zou al eerder in aanmerking komen.
https://blogs.elenasmodels.com/en/medical-doctors-earn-russia/
Betere baantjes dan dokter/specialist:
https://www.awaragroup.com/blog/top-10-highest-paying-jobs-in-russia/
https://loonwijzer.nl/salaris/vipsalarissen/dmitry-medvedev ~8M roebel (~100.000eu/jaar)
~500 dollar/maand ~6k dollar is het gemiddelde inkomen van Russen https://www.ceicdata.com/en/indicator/russia/annual-household-income-per-capita Er zijn dus mogelijkheden.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Vragenstelster zegt al dat haar vriend een laag inkomen heeft (zelfs al laag voor Russische begrippen), dus hierboven geplaatste websites in de Engelse taal (er zijn relevante websites in de Nederlandse taal voldoende) geven duidelijk aan dat er voor haar vriend geen mogelijkheden zijn.
LeonardN
5 jaar geleden
Ah mijn gebrek( 1 link was al NL voor de andere kan ik geen equivalent vinden):
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/een-dokter-in-rusland-krijgt-minder-dan-gemiddeld-salaris~b8d220248/ https://www.raamoprusland.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=682:koopkracht-russen-daalt-voor-vierde-opeenvolgende-jaar&catid=34:actueel
Het doorsnee loon in juli 2017 was 39.355 roebel (565 euro), een toename van 8,6 procent op jaarbasis. Ik blijf mogelijkheden zien, ik ben dan misschioen ook optimistisch van insteek. Laten we zeggen dat ik de range van Russen die het wel zal moeten halen groter inschat dan dat jij dat doet. Misschien moeten we het daar bij laten.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik kom regelmatig in de havensteden van Rusland, mijn kennis is uit de praktijk en niet van Google.
Amadea
5 jaar geleden
Volgens het profiel is vragensteller een man en is het dus zijn en niet haar vriend.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Amadea, je hebt helemaal gelijk, de naam Tjidze geeft het al aan, maar helaas verandert daarmee het probleem niet.