Is het verstandig (cash) kronen mee te nemen op een busreis door noorwegen?

Binnenkort gaan wij mee met een busreis door Noorwegen. De reis is half pension verzorgd. Op internet wordt op diverse sites aangegeven dat cash "niet langer de hoofdrol speelt" in Noorwegen.
Of het toch zinvol is om wat Noorse Kronen mee te nemen, daarop spreken de sites elkaar tegen.
Vandaar de vraag of iemand, liefst op basis van persoonlijke ervaringen, daar een wat duidelijker advies in kan geven ?

TurfGraver
11 maanden geleden
Wij hebben meestal wel wat contant mee (voor geval dat) maar verder kun je bijna overal gewoon pinnen.
ronron1212
11 maanden geleden
Meestal geef je de toerleiding en de chauffeur een fooi contant. Daarnaast is het altijd handig om contanten bij je te hebben voor fooien en voor zaken die je even niet met je pas kunt betalen.

Antwoorden (2)

Ja, dat is toch wel verstandig.
Sommige kleinere retailers en benzinestations hebben niet altijd de mogelijkheid om met een kaart te betalen.
De meeste betalingen in Noorwegen worden inderdaad gedaan met een bankpas of creditcard. Alle winkels zijn daarnaast wettelijk verplicht om contant geld te accepteren.
11 maanden geleden
een klein beetje om te gebruiken als je bijvoorbeeld fooi wil geven is wel handig maar voor de rest kan je in noorwegen in steden overal pinnen, althans toen ik daar een paar jaar geleden was wel.

hoe dat zit in het hoge noorden weet ik niet.
11 maanden geleden