Kan je een doorstroomverwarmer voor caravan "knijpen" naar een slordige 2000W?

Op campings krijg je vaak max 10 Ampere. Als ik een doorstroomverwarming voor kraanwater wil gebruiken blijken die bijna altijd 3000Watt te verbruiken. Valt er wat te "dimmen" om onder de 2000 Watt te blijven

Picture for question
3.4K
Wimmehari
3 jaar geleden
Obelink is één van de meest gerenommeerde campingwinkels overigens maar dat terzijde..
Ik kom vergelijkbare dimmers -welliswaar zonder mooie behuizing- tegen bij good old Alie. Heb op een heel ander gebied uitstekende ervaringen met China, juist met de relatief eenvoudige apparaten als vermogendimmers en zo. Graag had ik in het antwoord iets gelezen over het type (fasenaansnijding?) en max vermogen. 105 euro is onevenredig veel geld voor een "dimmer" waar niet bij staat wat zijn max vermogen is. Ik ga experimenteren met een paar Ali dimmers, uiteraard buiten de caravan. Ik ga er 3 laten komen totaal minder dan 20 euro. Heb zomaar het idee dat er wel één tussen zit die mijn vertrouwen wint. Desalniettemin dank voor de reacties.

Antwoorden (1)

Ja hoor. Er zijn wattage dimmers verkrijgbaar. Een watt controller. Op die manier zorg je dat je onder een bepaald wattage (of amperage) blijft.
3 jaar geleden
ronron1212
3 jaar geleden
Het gaat om 3000 watt knijpen heb je een link waarin staat dat meer dan 1000 watt knijpen mogelijk is @Thecis.
Thecis
3 jaar geleden
@ronron1212
Nee, geen link. Ik heb het apparaat vandaag gekocht. Dus ja, dat is mogelijk. Het heet ook een Watt Controller.
Thecis
3 jaar geleden
Daarbij, je geeft in feite zelf aan dat het knijpen van 1000 W geen probleem is. En dat is ook de hoeveelheid die de vraagsteller nodig heeft.
ronron1212
3 jaar geleden
@Thecis ik geef juist aan of het wel mogelijk is. Dus ik niet aan dat het mogelijk is jammer dat geen link hebt om het te bewijzen.
ronron1212
3 jaar geleden
@Thecis wat ik weet dat het boven de 2500 watt dus niet meer werkt dus een link met het bewijs dat het wel kan lijkt me nog al logisch
Thecis
3 jaar geleden
@ronron1212
Je bent niet duidelijk. Maar dat realiseer je je waarschijnlijk niet. Lees het even terug. Je vraagt of het mogelijk is om meer dan 1000W te knijpen. Maar dat is hier niet van toepassing. Want het moet van 3000W naar 2000W (eigenlijk 2400 want 10A). Dat is niet meer dan 1000W. Ook vind je mijn bron niet betrouwbaar. Ik kan niet een link geven omdat ik het zojuist gekocht heb. Merknaam heb ik gegeven. Dat is herleidbaar, alleen is het geen link.
Daarbij beweer jij dat het niet kan. Kan je daar een bron voor geven? Mijn info is al herleidbaar. Wellicht is dat ook de ironie die Griffin bedoeld. Dat er vaker uitspraken zijn die niet of slecht onderbouwd zijn en ook een link missen. Net zoals bij de bewering dat het je niet kan knijpen boven de 2500W. Kortom, mijn antwoord is onderbouwd, is herleidbaar, maar in een andere vorm dan die je graag had gezien. Dan kan gebeuren.
Wimmehari
3 jaar geleden
Even gegoogled onder deze naam. Kom o.a. bij ons welbekende Obelink terecht.
Gek genoeg geeft de info bij de 105 euro kostende vermogensdimmer niet aan wat de maximum input is, de doorstroomverwarmer is toch echt 3000 minimaal. Ga geen gok wagen voor 105 euro. Bij Alie kom ik ze wel tegen, voor 6 euro......
Thecis
3 jaar geleden
@Wimmehari
Vraag het na bij een gerenommeerde campingwinkel. Zij kunnen je verder uitvragen en een goed passend advies geven voor jouw specifieke situatie. Dan is het geen gok wat je neemt. Wij kunnen alleen een algemeen advies geven. Ter info, de mijne kostte ook 105 euro. Maar dus wel bij een campingwinkel gekocht.