Werkt goedkope waterdicht spray goed op katoenen tentdoek?

Beste allen,

Ik heb een oude niet al te grote katoenen tent.
Deze tent bestaat uit groen en beige katoenen tentdoek. Het groene gedeelte lekt niet ( let niet op de 2 gaatjes) en het beige wel. Weet iemand eventueel hoe dit kan komen? De zon? Maar goed, de hoofdvraag.
Bij de Kruidvat Verkopen ze bijvoorbeeld goedkope waterdicht spray. Weet iemand of dit werkt op katoenen tentdoek? En dan een beetje bedoeld vanuit ervaring.

Hierbij een foto, alvast bedankt.

Picture for question
8.3K
Commodore
3 jaar geleden
Allereerst bedankt voor de reactie. Oké deze tent wordt niet gebruikt voor “echte vakanties” gewoon als handig onderdak. Dus dan ben ik al blij als hij niet meer lekt. Dan is het dus genoeg om alleen op het lekkende deel te sprayen?
Moet voorafgaand het stuk doek nog goed worden schoongemaakt ?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Commodore
Het hele doek goed borstelen met een halfharde borstel. Het is beter het hele doek te sprayen en niet alleen de verdachte plekken.

Het beste antwoord

Alle waterdicht-sprays (ook die jij noemt) werken op basis van siliconen. Dat is vettig en daardoor waterafstotend. Het water loopt met dikke druppels van je tentdoek af. De sprays werken goed, als je ze heel royaal gebruikt. Als je echter een echte hoosbui op je tentdak krijgt zal het water er als een heel fijne nevel doorheen slaan. Enerzijds een leuke ervaring van zo'n kriebelende nevel tijdens een zware onweersbui; anderzijds minder leuk omdat je slaapzak vochtig wordt. Als je de tent impregneert met wat duurder spul werkt het iets langer, maar ook dan zal een zware bui er door heen nevelen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Commodore
3 jaar geleden
Allereerst bedankt voor de reactie. Oké deze tent wordt niet gebruikt voor “echte vakanties” gewoon als handig onderdak. Dus dan ben ik al blij als hij niet meer lekt. Dan is het dus genoeg om alleen op het lekkende deel te sprayen?
Moet voorafgaand het stuk doek nog goed worden schoongemaakt ?
Ivana
3 jaar geleden
Oudere tenten zijn vaak niet meer waterdicht omdat ze vervuild zijn. Dan kan de katoenen vezel niet meer uitzetten bij vocht. Het is dus begrijpelijk dat het beige gedeelte wat meer water doorlaat, omdat het meer vuilheeft gevangen.
Je zou de tent, gespannen en wel eens goed moeten reinigen met schoon lauw water en zien of hij dan weer waterdicht wordt.
De sprays zijn een leuke tijdelijke oplossing, maar doen niet hetzelfde als een katoenen draad die zwelt door regen en daardoor zichzelf 'dicht'.