Welke voorzieningen voor wildkamperen zijn er in Fulufjället National Park & Skäne?

Welke voorzieningen zijn er in Fulufjället National Park en langs de Skäneleden wat betreft drinkwater en bevoorrading van eten en gas? Ik kan dit op internet niet goed vinden. Kan dit gewoon in dorpjes langs de route? En mag je in deze gebieden overal wildkamperen of moet dat op aangewezen plekken? Ik ben van plan om zo'n 7 dagen te gaan trekken.

Antwoorden (2)

Je kunt het water uit de stroompjes gewoon drinken. Maar ook om een duik te nemen waar je maar wilt en te wandelen waar je maar wilt. Met andere woorden: je bent vrij om te genieten van de natuur. Althans, relatief vrij. Natuurlijk zijn er wel voorwaarden aan dit recht verbonden. Zo hoor je je natuurlijke omgeving met respect te behandelen en alles achter te laten zoals het was. Zo mag je in Fulufjället alleen op aangewezen wildkampeerplekken je tent opgooien. En alleen in de periode van december tot en met maart.
3 jaar geleden
Inekez1
3 jaar geleden
-
Leuk gegoogled en geknipt en geplakt, maar helaas gaat dat alleen over een heel klein deel (nog geen 10%) van het National Park. In de rest van Fulufjället mag je gewoon het hele jaar wildkamperen.
ronron1212
3 jaar geleden
@Inekez1 lees de link toch nog maar eens goed.
Inekez1
3 jaar geleden
Ik lees noch in jouw antwoord, noch in de link iets over wildkamperen buiten de wintermaanden en buiten zone IV van het park.
Je zegt nu eigenlijk dat je zomers nergens zou mogen wildkamperen in heel Fulufjället en dat is gewoon niet juist.
Fuluflället is een National Park. Dat is een natuurgebied. Daar zijn geen dorpjes langs de route. En daar zijn dus ook geen winkels.
Het dichtsbijzijnde dorpje waar je boodschappen kunt doen is Ljordalen in Noorwegen, maar dat ligt 5 km buiten het park. Dat hoeft op zich geen probleem te zijn, ook zonder National Park is er in Zweden en Noorwegen volop natuur en leuke paden om te wandelen, dus een omweggetje naar Ljordalen is geen probleem. Er is ook een benzinestation langs de doorgaande weg, waar je mogelijk gasblikjes kunt krijgen, als ze die in de supermarkt niet hebben. Ben je er van afhankelijk, bel dan voor vertrek naar de winkel en/of benzinestation of ze jouw type gasblikjes op voorraad hebben (en evt. kunnen reserveren tot jij er bent als ze weinig voorraad hebben), zodat je niet opeens zonder brandstof zit.
Drinkwater haal je in Zweden en Noorwegen gewoon uit de natuur. Stromend water is over het algemeen drinkbaar, water uit een meer ook. Neem eventueel een filter of tabletten mee om het water te zuiveren als je het niet vertrouwd, of kook het voor gebruik. Zorg voor voldoende flessen of waterzakken, hoewel er genoeg water in het gebied is, kun je er vanaf het pad niet altijd veilig bij komen.
.
Het National Park is opgedeeld in verschillende zones. In zones I, II en III mag je het hele jaar wildkamperen (niet vlakbij een hut, geen natuur beschadigen en afval meenemen). In zone IV mag je alleen in de winter wildkamperen. Zone IV is de meest toeristische zone in het noordoosten, waar het in de zomer vrij druk is. In zone IV liggen ook de meeste 'bezienswaardigheden'.
Fulufjället is toeristisch, maar verder een vrij ongerept natuurgebied. Dat is anders in Skane, waar de route regelmatig door of vlak langs dorpen met een winkel komt. In Skane zijn ook veel meer campings dan in het noorden van Zweden, waardoor gasblikjes ook makkelijker verkrijgbaar zijn. In Skane mag je wildkamperen, zo lang je je houdt aan de regels voor het Allemansrecht: geen natuur verstoren of beschadigen, geen landbouwgewassen of grasland voor dieren beschadigen (lees: plat trappen of tent opzetten), niet in de buurt van huizen, afval meenemen etc.

Ook in Skane kun je water uit de natuur drinken, maar tap geen water op plaatsen waar veel mensen of dieren komen, of stroomafwaarts van bebouwing, camping of recreatie.

De Skaneleden bestaat uit verschillende routes, te veel voor 7 dagen!
Ivm Corona kun je deze zomer waarschijnlijk niet naar Zweden
3 jaar geleden
ronron1212
3 jaar geleden
Zelfde verhaal engelse link
Inekez1
3 jaar geleden
Zelfde verhaal als .....?
Ik link naar de officiële pagina van het National Park. Die is er in 4 talen, maar niet in het Nederlands. Engels leek mij het meest leesbaar.