als ik in een hotelontbijt op de kamer wil geef je dan fooi of niet?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
6.3K
tinus1969
6 jaar geleden
Welk land?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
" Welk land?"
Maakt dat uit? Iemand komt je vreten brengen, dan tip je die persoon toch gewoon?!?
Amadea
6 jaar geleden
@tinus1969: omdat de vraag in de categorie 'Eigen land' staat betreft het Nederland.
LeonardN
6 jaar geleden
Ik vind fooi geven juist een vreemd gebruik. Ik krijg ook nimmer fooi als ik mijn werk gewoon doe zoals ik dat doe.
tinus1969
6 jaar geleden
@Buurmannetje, ja, dat maakt uit. In sommige landen is (veel) fooi geven normaler dan in andere. In Engeland en VS is bediening vaak niet inclusief en/of zijn (sommige) hotelmedewerkers voor hun inkomen afhankelijk van fooien.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"Ik vind fooi geven juist een vreemd gebruik. Ik krijg ook nimmer fooi als ik mijn werk gewoon doe zoals ik dat doe."
Waarschijnlijk omdat jouw werk zich vast niet in de service verlenende tak bevindt. Ik krijg ook geen fooi op m'n werk, maar er zijn
mensen die zwaar onderbetaald worden en in meerdere mate afhankelijk zijn wat iemand hen toestopt, schoonmaaksters in een hotel bijv.
Jij denkt, maar ik heb toch de kamer gehuurd, en daar zit alles toch inclusief?!? Maar die winst gaat rechtstreeks naar het management, wil
je de onderbetaalde onderlaag een beetje sponsoren die zich voor je uitsloven elke dag dan geef je fooi aan het eind van je bezoek aan het hotel aan degene
die tijdens jouw verblijf je bed heeft opgemaakt, kussens opgeklopt, nieuwe handdoeken heeft neergelegd, de plee heeft gereinigd, is heel normaal.
LeonardN
6 jaar geleden
Maar die winst gaat rechtstreeks naar het management, wil
je de onderbetaalde onderlaag een beetje sponsoren die zich voor je uitsloven elke dag dan geef je fooi aan het eind van je bezoek aan het hotel aan degene
die tijdens jouw verblijf je bed heeft opgemaakt, kussens opgeklopt, nieuwe handdoeken heeft neergelegd, de plee heeft gereinigd, is heel normaal. Het lijkt mij normaal dat deze persoon gewoon het minimumloon krijgt zoals afgesproken of dat als ze meer willen ze dat aan het goedverdienende management vragen. Het is een hardnekkige gewoontecultuur die overbodig is of overbodig moet zijn.

Antwoorden (1)

Als op jouw verzoek het ontbijt gebracht moet worden is het gebruikelijk om het serverend personeel een fooi te geven. Hoeveel dat is hangt van het niveau van het hotel af en het land waar je het ontbijt nuttigt.