Is het nog veilig om als blanke toerist naar Zuid Afrika te gaan?

8 maanden geleden
2.7K
ronron1212
8 maanden geleden
https://www.nederlandwereldwijd.nl/reisadvies/zuid-afrika
Thecis
8 maanden geleden
Het reisadvies vind ik niet het meest betrouwbare om eerlijk te zijn. Het geeft een indicatie en loopt vaak nog behoorlijk achter, zeker als de media vrij stil blijft.

Antwoorden (1)

Nee. Het was al nooit zo veilig, maar de misdaadcijfers in Zuid-Afrika zijn inmiddels op het hoogste niveau in jaren. Hoewel de meeste misdaadincidenten de lokale bevolking treffen, zijn er incidenten geweest waarbij buitenlanders werden aangevallen of zelfs vermoord. De meeste reizigers naar Zuid-Afrika zijn veilig, maar uw risico om slachtoffer te worden van een misdrijf is groter dan ooit tevoren.

De kleurcode van het reisadvies voor Zuid-Afrika is geel.

Terrorisme
In veel landen in de wereld bestaat een terroristische dreiging. Ook in Zuid-is een terroristische aanslag niet uitgesloten. Zorg dat u geïnformeerd bent over de laatste ontwikkelingen en de lokale veiligheidssituatie. Volg bijvoorbeeld het plaatselijke nieuws via de (sociale) media of vraag bij uw hotel om meer informatie. Volg altijd de instructies van de lokale autoriteiten op.

Criminaliteit
In Zuid-Afrika zijn nog altijd spanningen tussen verschillende bevolkingsgroepen. In heel het land moet u rekening houden met (gewelddadige) criminaliteit. Let goed op en maak van uzelf geen gemakkelijk doelwit.
Neem voor uw veiligheid voorzorgsmaatregelen:
• Ga niet na zonsondergang naar buiten. Ook niet om te reizen.
• Laat u informeren over de lokale veiligheidssituatie. Deze kan per wijk erg verschillen. Weet waar u bent en waar u naar toe gaat. Maak geen verloren indruk.
• Neem geen waardevolle spullen mee naar buiten zoals sieraden, mobiele telefoons, camera’s, dure kleding en contant geld.
• Draag geld, creditcards en andere waardevolle documenten onopvallend op uw lichaam (bijvoorbeeld in een daarvoor geschikt dun tasje of riem onder uw kleding).
• In de sloppenwijken, die in Zuid-Afrika townships worden genoemd, komt veel criminaliteit voor. Een bezoek is niet aan te raden.
• Ga na of de accommodatie waar u verblijft goed beveiligd is.
• Bied geen verzet bij een overval of beroving. Verzet leidt vaak tot (meer) geweld.
8 maanden geleden
Thecis
8 maanden geleden
Het reisadvies vind ik niet het meest betrouwbare om eerlijk te zijn. Het geeft een indicatie en loopt vaak nog behoorlijk achter, zeker als de media vrij stil blijft. Op dit moment is er veel rassengeweld waarbij een politieke partij actief oproept om blanke boeren te doden. Hoe ziet een lokale bevolking, waarvan er vele niet buiten hun eigen provincie zijn geweest (dat weet ik omdat ik er geweest ben in een minder geweldadige tijd) het verschil tussen een blanke boer en een blanke toerist (waarbij toeristen altijd al wel een beetje een doelwit zijn geweest).