Stopt je uitkering als je de loterij wint?

Stel je hebt een uitkering en je wint een groot geldbedrag bij de loterij, wordt je uitkering dan stopgezet?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
27K

Antwoorden (4)

Een bijstandsuitkering wordt stopgezet, maar een Wajong uitkering niet (die is vermogensonafhankelijk)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hangt af van de grootte van het geldbedrag.

Ik heb een site gevonden waarin een fictieve Suze die een bijstandsuitkering heeft een geldbedrag van een ton gewonnen had.

"Op het moment dat Suze de loterij heeft gewonnen, heeft zij een vermogen boven de vermogensgrens. De gemeente kan in dat geval het recht op een bijstandsuitkering beëindigen. Als Suze verzwijgt dat zij de loterij heeft gewonnen dan schendt Suze de inlichtingenplicht. Als de gemeente er achteraf achter komt dat Suze de loterij had gewonnen, dan kan de gemeente het recht op bijstand van Suze intrekken vanaf de datum dat Suze de geldprijs heeft ontvangen. De gemeente kan dan ook de bijstand die vanaf die datum ten onrechte is verstrekt terugvorderen van Suze. Het maakt daarbij niet uit of Suze het geldbedrag inmiddels heeft opgemaakt."

http://www.rechtopbijstand.nl/nieuws/show/nieuws_id/134
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik hoorde laatst het verhaal van een vrouw die een paar miljoen won en nog steeds een bijstanduitkering kreeg omdat ze vond dat ze "er recht op had" maar uiteindelijk kreeg ze wel problemen met de belasting. Dus het hoort stop te worden gezet
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet alleen bij de belasting geeft dit problemen hoor. Een bijstandsuitkering moet je gewoon terugbetalen als later bleek dat je er geen recht op had. En je hebt daar geen recht op als je meer dan 5000-nogwat aan vermogen hebt, dus die 'paar miljoen' zorgen ervoor dat iemand per direct geen recht meer heeft op Bijstand.
jazeker, sterker nog voordat je het grote geldbedrag op je rekening hebt gekregen, moet je dit aangeven bij de sociale dienst...

Toegevoegd na 3 minuten:
door de sociale dienst wordt bepaald hoe lang je van een bedrag/kapitaal(tje) moet leven, dus hoeveel je mag uitgeven !
dit houdt in dat het niet "speel"-geld is, maar "leef"geld !

Toegevoegd na 4 minuten:
als je je niet aan de regels houdt, dan wordt het als fraude gezien en behandeld !
fraude is strafbaar.
laat je goed voorlichten...

Toegevoegd na 4 uur:
ook als je geld erft moet je dat meteen vertellen aan de sociale dienst.
zo niet, wordt je achteraf van "fraude" beschuldigd ! en bestraft...