Maakt je mobieltje altijd contact met de dichtstbijzijnde mast bij dataverbruik?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Telecom
1.8K

Antwoorden (1)

Nee, niet altijd. Je mobieltje zal steeds proberen om contact te maken met de GSM mast (van jouw provider) waarvan het signaal het sterkste is. Dit is in principe de dichtstbijzijnde mast. Maar in een stad kan het door weerkaatsing van de signalen zo zijn dat je toch verbinding krijgt met een mast die iets verder staat.
Met dank aan Ozewiezewozewiezewallakristallix:
Daarnaast heeft een gsm-mast een bepaalde capaciteit. Per kanaal kan er een beperkt aantal mensen bellen. Als de mast ‘vol’ is, moet een andere mast gezocht worden.
2 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
Als ik me goed herinner is er nóg een reden voor een mobieltje om een 'verre' mast op te zoeken. Aangezien het GSM-verkeer digitaal is, is eer een maximum van het aantal gesprekken dat een mast/antenne kan verwerken.
Wanneer zo'n dichtstbijzijnde mast vol is, dan kan het mobieltje op zoek gaan naar een andere mast waar nog wel ruimte is. Het schijnt b.v. nogal eens voor te komen bij onverwachte files. Normaal is het op zo'n plek rustig waardoor er maar een beperkt aantal masten staat. Veel automobilisten moeten dan blijkbaar even doorbellen dat ze wat later zijn. Hierdoor is het plots ook op het GSM-netwerk lokaal ook erg druk. Zo druk dat er soms ook daar een 'file' ontstaat en een GSM geen plek op de zendmast kan vinden.. Idem met oud op nieuw, wanneer iedereen plots om 12 uur 's nachts de familie en vrienden gelukkig nieuwjaar gaat wensen.