Hoe kunnen de zendmasten van meerdere GSM-netwerken naast elkaar bestaan (zie toelichting)?

Ik heb last van waarschijnlijk een netwerkprobleem met mijn T-Mobile telefoon. Volgens de klantenservice staat er in mijn (kleine) woonplaats, slechts 1 zendmast van T-mobile.

Aangezien mijn KPN telefoon het wel doet zette me dit aan het denken, stel dat KPN onlangs een sterkere zender heeft geplaatst, of een nieuwe mast op een andere locatie, dan zou het mijns inziens, logisch gezien, de (of een deel van) de oorzaak van mijn T-mobileprobleem kunnen zijn.

Dus wil ik graag weten, hoe kan het technisch gezien dat meerdere aanbieders naast elkaar zendmasten gebruiken en stoort dat niet op elkaar? Ik kan me voorstellen dat het aantal kanalen beperkt is.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Telefoons

Het beste antwoord

Dat kan zeer zeker, zeker als het niet geheel juist is afgesteld en het daardoor andere kanalen stoort. Maar dan moet je gewoon een klacht indienen, jij betaald, dus het is hun probleem om het op te lossen. Laat je niet met een kluitje in het riet sturen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 Bedankt, ik zal me ook zeer zeker niet met een kluitje in het riet laten sturen, maar je weet waarschijnlijk wel hoeveel moeite je moet doen om een klantenserviceafdeling in beweging te krijgen soms, dus ik moet wel het een en ander weten voordat ik verdere actie onderneem. Tussenresultaat is dat ik sinds gisteren hier thuis in het geheel geen bereik meer heb met t-mobile, een eind buiten de deur bleek een SMS wel door te komen daarnet. Met KPN is niets mis en die doet het gewoon (zoals vrijwel altijd).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt helemaal, tot je dreigt kassa of radar te bellen, dan gaat het meestal al een stuk sneller, succes.

Andere antwoorden (2)

Is het niet zo, dat iedere provider zijn eigen golflengte krijgt toegewezen en dat ze elkaar dus niet in de weg zitten?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het antwoord van koolmeesje klopt.

Elk netwerk in Nederlands heeft een eigen netwerkfrequentie waarop ze uit mogen zenden:

hieronder de lijs met frequenties:
http://www.d-d-s.nl/gsm-uitleg-freq.htm

Vaak zie je op een zendmast ook zowel KPN, Vodafone als T-Mobile antennes staan. Omdat deze dus op andere frequenties uitzenden heb je geen last van storingen (differentiatie)