Waarom is de camera van mijn iphone 14 zo wazig?

Ik maak sinds kort vaker foto’s maar als ik een foto maak van een afstandje, dat ik de selfie camera of video aanzet en dan de telefoon neerzet en op afstand sta, is mijn huid zo wazig. Je ziet geen details zoals rode vlekjes en soms zie je mijn gezichtsbeharing geeneens (die er wel en ook flink aanwezig is). Als ik dit van dichtbij doe is het wel scherp.

Is dit hoe mensen mij van deze afstand opdat moment zien of zijn cameras van telefoons nou eenmaal zo? Ik heb een telefoon van 1400 eu dus verwachtte zelf wel iets meer.

Alvast bedankt

een maand geleden
in: Telefoons
Ritsuka
een maand geleden
Zit er misschien nog een beschermfolie op de camera?

Antwoorden (1)

De camera aan de voorkant is gemaakt voor opnames van dichtbij. De camera heeft 1 vaste lens en geen optische zoom. Daarmee is een beperkt bereik mogelijk in scherpstelafstanden. Omdat juist de selfie camera geschikt moet zijn voor scherpstellen op korte afstand, kun je diezelfde camera niet ook gebruiken voor scherpstellen op grote afstand.

Je staat dus gewoon te ver weg voor het bereik van de camera. Ga dichterbij staan, of gebruik de camera aan de achterkant van je telefoon, die is juist wel gemaakt voor scherpstellen op grotere afstanden.

Het menselijk oog is flexibel. Daardoor kunnen mensen scherpstellen op korte en lange afstand. Het is dus niet zo dat mensen jou van die afstand net zo zien als je camera. Kleine details zullen echter ook van grotere afstand niet meer te zien zijn. Dat heeft niet te maken met scherpstellen maar met het feit dat ze gewoon te klein zijn om nog goed waarneembaar te zijn met het blote oog.
een maand geleden