Waaraan moet ik denken bij de aanschaf van een IP-telefoon?

Mijn analoge telefoon is overleden. Deze was aangesloten op de analoge telefoonpoort van mijn modem (een Fritz!box 7170).

Alle VoIP-instellingen staan dus in het modem. Een vaste telefoonlijn heb ik niet, ik doe alles over VoIP.

Nu mijn telefoon is overleden, overweeg ik een VoIP-telefoon aan te schaffen, die ik dan op de VoIP-poort van mijn modem kan aansluiten.

Vraag 1:
Kan dat zomaar?

Vraag 2:
Kunnen al mijn VoIP-instellingen (providers, dialing rules, protocollen) in het modem blijven, of moet ik die in de VoIP-telefoon zetten?

Vraag 3:
Hoe kies ik een telefoon? Zijn er vergelijkingssites? Mijn wensenlijst:
--  Minimaal 4 VoIP-providers (tenzij ik dat in het modem kan laten staan).
--  Te gebruiken als een gewone telefoon (voor mijn huisgenoten).
--  Gegeugenruimte voor minimaal 200 telefoonnummers.
--  Draadloos.
--  Liefst met optie voor draadloze koptelefoon+microfoon (helpdesk-setup).

Toegevoegd na 45 minuten:
Ter info: dit is mijn modem:
http://www.avm.de/en/Produkte/FRITZBox/FRITZ_Box_Fon_WLAN/index.php

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Telefoons

Het beste antwoord

Bedoel je met je "modem voip poort" gewoon een RJ45 (ethernet stekker)? indien ja, dan heb je inderdaad een voip phone nodig.

Zelf heb ik een LinkSys SPA942 en de Siemens Gigaset C470IP. Voor huisgebruik is de laatste het beste, voor op het bureau de Linksys.

Deze voip telefoons hebben alleen een internet verbinding nodig, geen Dialplans in de modem.

Op de Linksys kunnen 4 providers, op de siemens 6.

Het grote voordeel van de linksys is dat door de vele hardware keys doorschakelen, met andere provider bellen,
in de wacht zetten e.d. veel sneller en makkelijker gaat. Bij de siemens moet je hiervoor het menu in. Ook is de speaker bij de linksys van betere kwaliteit.

Het voordeel van de Siemens is dat je hiermee kunt rondlopen en meer geschikt is voor huis-tuin-en-keuken gebruik omdat vele knoppen bij a-technische personen nog wel eens voor een trauma kunnen zorgen. Ook kun je de Siemens aansluiten op een RJ11 aansluiting (normale telefoonlijn).

Bij beide toestellen is een helpdesk-setup mogelijk door middel van een 1,5" aansluiting.

Enige probleem is het telefoonboek, deze hebben beide geen beschikking voor 200 telefoonnummers.

De prijzen van de toestellen variëren van 60 tot 100 euro.

Op www.voipshop.nl kun je mooi vergelijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een VoIP-telefoon wordt meestal aangesloten op de USB-poort; kan de poort van het modem zijn, maar ook van de PC. Handiger is, een VoIP die draadloos met je modem connect (mits die ook wireless is). Een dergelijke telefoon is wel een stuk duurder, maar je kunt 'm nu overal gebruiken. De telefoon-lijst is dezelfde als de lijst die je bv. bij Skype hebt. Je kunt bij Skype ook een vast-nummer aanvragen (kost meen ik iets van 60 euro per jaar). Dan kunnen de mensen jou -met hun vaste nummer- gewoon bellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De USB-poort van de PC is niet acceptabel: ik wil natuurlijk ook kunnen bellen als de PC uitstaat. Skype gebruik ik niet. Mijn modem kán draadloos, maar dat heb ik uitgezet. Mijn voorkeur is een telefoon met een basisstation dat via een kabeltje met het modem (dat wél altijd aanstaat) is verboden, en een losse handset die verbinding heeft met het basisstation.