Waar liepen telefoonkabels?

Toen de telefoon net nieuw was laten we zeggen 1998, waar liepen telefoonkabels toen, die kabels liepen van huis naar huis toch? En onder de grond of anders?

een jaar geleden
in: Telefoons
1.6K
Antoni
een jaar geleden
@Mikaapje, naar mijn idee bedoel je het jaar 1898, niet 1998.
Inekez1
een jaar geleden
In 1998 was de mobiele telefoon een nieuw verschijnsel. De gewone telefoon met telefoonkabels was toen nog wel gemeengoed, nog net niet ouderwets, zeker niet nieuw!
ronron1212
een jaar geleden
Dacht je dat de eerste mobiele telefoon in de jaren 90 werd ontwikkeld? Dan heb je het mis. Al in 1973 slaagde uitvinder Martin Cooper van Motorola erin om de allereerste mobiel te produceren. Hierbij moet je niet denken aan een telefoon die je zo in je zak stopt, want het toestel woog meer dan een kilo(!) en omgerekend kostte het toestel ongeveer 6500 euro. Op het zwart-wit scherm kon je landkaarten bekijken en de krant lezen. Ook kon je ermee bellen, mailen en faxen. De batterij hield het één uur vol zonder netstroom. Daarna moest hij 10 uur lang opladen.
In 1994 kreeg Nederland twee telefoonnetwerken waarmee je óók met een mobiele telefoon kon bellen. Dit waren de netwerken van Libertel en KPN. Bellen was in die tijd behoorlijk duur en veel mensen zagen daarnaast de toegevoegde waarde van mobiele telefoons nog niet in. Je had immers ook een huistelefoon of een telefooncel om te bellen wanneer het nodig was.

Antwoorden (2)

De eerste telefoons konden alleen rechtstreeks met elkaar verbonden worden. Telefoneren met een willekeurig persoon kon pas toen rond 1880 centrales met telefonistes ontstonden. De telefoniste (het waren altijd vrouwen) kon je doorverbinden met een andere abonnee. Je telefoon was meestal een houten kast aan de muur met een hoorn, een slinger en een batterij voor de microfoon. Als je aan de slinger draaide, liep er via de bovengrondse telefoonkabel, een stroompje naar de telefooncentrale en viel er daar een klepje open waarachter je telefoonnummer stond. De telefoniste stak een stekker in het bijbehorende contact en vroeg wie je wilde spreken.
In een dorp kon je wel het nummer opgeven, maar je kon ook gewoon zeggen: 'Kunt u me doorverbinden met de dokter (of meneer Jansen of Spoorzicht)?'

Met het toenemende aantal abonnees werd dit systeem echter onhoudbaar. Een centraal batterijsysteem maakte inmiddels de batterij in de telefoon overbodig, de stroom ging via de telefoonkabel. Vooral in steden ontstond een wirwar van telefoondraden (één per abonnee) en overbelaste telefoonpalen. Dit bracht de noodzaak tot bundeling van de draden met zich mee.

In 1887 ontstond door overname van de particuliere interlokale telefoonnetten de Rijkstelefoondienst. In 1903 werd de eerste telefooncentrale met een centraal batterijsysteem opgericht, waardoor de slinger kon verdwijnen. Vervolgens werd in 1904 de eerste ondergrondse telefoonkabel van Amsterdam naar Haarlem gelegd
SimonV
een jaar geleden
ronron1212
een jaar geleden
Zijn nooit houten kastjes geweest @SimnV
https://www.consumind.nl/tvinternetbellen/algemene-informatie/geschiedenis-van-vaste-telefonie
Antoni
een jaar geleden
@ronron1212, ik begrijp niets van je reactie. Dit https://i0.wp.com/www.bargainjohn.com/wp-content/uploads/2018/08/F536Telephone.jpg is een foto van een van de eerste telefoons, een houten kast van Western Electric Company, van eiken. Wat bedoel je nou eigenlijk?
ronron1212
een jaar geleden
@Antoni dat is Amerika in Nederland zijn die nooit geweest
De kabels liepen en lopen in Nederland ondergronds; in sommige andere landen worden ook bovengrondse kabels gebruikt (een bekend beeld uit Amerikaanse films). De kabels lopen niet van huis tot huis maar van een huis naar een telefooncentrale. De lage kastjes die je buiten soms ziet staan zijn schakelpunten. Als je je buurman belt gaat het signaal via een centrale die kilometers verderop kan staan.
een jaar geleden
Mikaapje
een jaar geleden
Loopt dat dan door die elektriciteits kabels?
tinus1969
een jaar geleden
Welke ‘die electriciteitskabels’ bedoel je?. Maar telefoonkabels zijn aparte kabels.