ik kan een nieuwe Samsung telefoon kopen, welke is beter qua prestaties? de S10+ of een vergelijkbaar model uit de S21 series?

Ik kan een nieuwe telefoon kopen, dit zijn mijn opties. Het oudere model S10+ , of een vergelijkbaar (of net iets beter model) uit de S21 series.
Wat is de slimme keuze qua prestaties?

2 jaar geleden
in: Telefoons
1K

Antwoorden (2)

De S21 zal betere prestaties leveren.

https://www.telecombinatie.nl/nieuws/de-verschillen-tussen-de-samsung-galaxy-s10-vs-samsung-galaxy-s21

Hardware verschillen Samsung Galaxy S21 vs Samsung Galaxy S10
Zoals verwacht is de nieuwere Samsung S21, S21+ en de S21 Ultra 5G krachtiger met de Xynos-2100 processor vs. de oudere Exynos 9 Octa 9820 processor van de Galaxy S10. Deze processor is sneller, verbruikt minder energie en zorgt voor een prestatie verbetering die oploopt tot +50% ten opzichte van de S10. Hiermee is de S21 efficiënter in het gebruiken van de batterij, wat ook nodig is omdat er een groter scherm aan boord is bij de S21. Een groter scherm zorgt namelijk voor meer energieverbruik. Het werkgeheugen van de S21 en S10 is gelijk en is met 8GB ruim voldoende om meerdere zware apps tegelijkertijd te gebruiken. De Samsung Galaxy S21 Ultra heeft als enige uitzondering standaard 12GB aan boord.

Ook is een verbetering te zien in batterijcapaciteit waar dit voor de Galaxy S10-serie nog varieerde tussen 3100mAh en 4100mAh, beschikken de Samsung S21 varianten over een capaciteit tussen de 4000mAh voor de S21 5G oplopend tot 5000mAh voor de Galaxy S21 Ultra 5G versie. Het grotere scherm en de grotere batterij zorgen er wel voor dat zowel de S21+ als de S21 Ultra 40 tot 50 gram zwaarder zijn dan zijn voorganger de Galaxy S10 en S10+.
===
Wat de betere looks heeft is volledig subjectief. Daar antwoord ik niet op.
Toegevoegd op 08 november 2021 14:36: tekst
2 jaar geleden
Misterbluesky
2 jaar geleden
Bedankt voor de snelle reactie. Ik heb zelf ook wat onderzoek proberen te doen. (heb er niet veel verstand van maar toch) En ik hoorde van Bright dat als ik kon wachten met het kopen van een nieuwe telefoon, ik dit het beste kan doen. In vergelijking tot de S10+ ziet de S21 er "goedkoper" uit. Een ander schrijft ook dat de S21 komt met oplossingen voor problemen die ze zelf veroorzaakt hebben.
(De grotere batterij > groter scherm > zwaarder)
(Betere processor > niet perse nodig bij S10, maar omdat scherm groter is en nog iets ander bij de S21 wel)
Ook geloof ik dat het maken van foto's op de S10 beter gaat (de kwaliteit is wel wat 'slechter') dan op de S21 (reactiesnelheid en verversgraad van het scherm)
Over anderhalf jaar kan ik weer een nieuwe uitkiezen. Dit ga ik ook doen, ik moet dus alleen deze anderhalf jaar overbruggen.
Wat kunt u daarover zeggen?
LeonardN
2 jaar geleden
Wat kunt u daarover zeggen? Niet veel. Als je zelf allerlei argumenten kent en weet wat voor jezelf belangrijk is, kan jij beter die afweging maken dan ik.
Overigens ben ik nieuw met het argument "Ook geloof ik dat het maken van foto's op de S10 beter gaat...(reactiesnelheid en verversgraad van het scherm)"
Een snellere reactietijd of verversingssnelheid voor een scherm lijkt me geen echt argument voor beter foto's maken.
Jouw reactievermogen is veel lager dan de reactietijd van welk scherm dan ook. Maar misschien mis ik je punt.
Misterbluesky
2 jaar geleden
De camera en het scherm samen is teveel voor de processor. De camera app hapert tijdens het maken van foto's en video's veel. Doet denken aan de eerste generaties smartphones.
Ook schijnt hij relatief snel leeg te zijn. Maar dat kunt u ontkrachten?
LeonardN
2 jaar geleden
"Maar dat kunt u ontkrachten?"
Nee, maar nu snap ik je argument beter. (ik zou zeggen dat je argument eerst niet helemaal correct weergaf, verversingssnelheid van een scherm is een vaste waarde, je bedoelt denk ik stutter of lag). https://www.reddit.com/r/GalaxyS21/comments/oc57os/exynos_s21_this_camera_lag_is_killing_me_almost/ Maar goed het blijkt dat je zelf al meer weet van het geheel dan ik je erover kan vertellen.
Misterbluesky
2 jaar geleden
Wat ik nu als argumenten gebruik is meer wat ik hoor van personen om mij heen. Ik kan u verzekeren dat u meer kennis op dit valt hebt dan ik.
U zal nog steeds de S21 aanraden over de S10?
Zo ja, welke van de S21 serie is vergelijkbaar tot de S10+? Qua formaat en kunde.
LeonardN
2 jaar geleden
Kennis die ik heb van smartphones beperkt zich vooral op algemene kennis, niet op huidige modellen. Ik moet je dus teleurstellen.
Persoonlijk koop ik zelf vaak goedkopere modellen omdat ik uiteindelijk weinig met een telefoon doen behalve bellen en appen.
Ik heb dus de kennis om in te zien dat veel modellen te duur zijn voor mijn gebruik. (Vaak heb ik het vermoeden dat dat voor anderen ook geldt en dat ze vaak een dure telefoon kopen omdat:"
-ze het kunnen betalen
-het toch in een abo zit
-het een statussymbool is
-men bang is dat ze iets missen) Mijn advies zou dus zijn, ga uit van een "goedkope" telefoon, en probeer je zelf te overtuigen waarom je een nieuwere/duurdere nodig hebt. "U zal nog steeds de S21 aanraden over de S10?"
Nee, dan zou ik eerst zelf verder moeten verdiepen. Zelf zou ik niet snel zo'n duur/nieuw model nemen.
Misterbluesky
2 jaar geleden
Dan hak ik de knoop door, ik neem de S10+ (goedkoper). Bedankt voor de reacties
Thecis
2 jaar geleden
Ik heb zelf een S21 (standaard,geen plus of ultra) n heb daar tot nu toe goede ervaringen mee. Geen haperingen in de camera gemerkt en ook kan ik een dag met de accu doen. Samsung heeft geen probleem veroorzaakt met de schermgrootte, dit zie je bij elk merk terug komen. Men wil grotere schermen en daar voldoen de merken aan. Nadeel is dan inderdaad batterijduur. Het enige nadeel wat ik tot nu toe ondervind is dat ik nog geen energie heb gestoken in het uitzetten van beweegfotos. Ikzelf koop niet elk jaar een telefoon. Ik ga er van uit dat ik met dit model zeker 4 en hopelijk 6 jaar vooruit kan (wat ik ook met voorgaande modellen deed).
In principe kun je het volgende aanhouden:

Hoe nieuwer het model, hoe beter (betere processor, camera, batterij, etc.). Maar hoe nieuwer het model, hoe duurder deze ook wordt.
Het is aan jezelf om te bepalen hoeveel je eraan uit wilt geven.