Als je iets koopt zonder kassabon, heb je dan nog wel recht op garantie?

Ik wil een gsm van iemand kopen, alleen is er geen aankopbon meer aanwezig.
Heb je zonder de kassabon uberhaupt wel recht op garantie, of moet je dit per sé met een bewijs van aankoop kunnen aantonen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Telefoons

Het beste antwoord

Kort: JA

Alleen heb je de verkoper van het tweede hands produkt er waarschijnlijk voor nodig. Wanneer iets stuk gaat buiten jouw schuld om kapot is gegaan, heb je in eerste instantie recht op herstel van het gebrek of vervanging van het apparaat. Dit recht mag niet door de verkoper worden beperkt of uitgesloten. Jij moet wel kunnen aantonen dat je het produkt ook echt bij deze winkel hebt gekocht.

Als je deze om welke reden dan ook niet meer hebt, mag je ook op een andere manier aantonen dat je het produkt bij deze winkel hebt gekocht. Heb je toen je het apparaat kocht bijvoorbeeld gepind? Dan kun je ook met je bankafschrift aantonen dat je het produkt bij deze winkel hebt gekocht. In ieder geval mag de verkoper je niet zonder meer wegsturen, omdat je geen aankoopbewijs meer hebt!

Kijk dus allereerst of je op een andere manier kunt aantonen dat je het produkt bij deze winkel hebt gekocht. Als je contant hebt betaald, wordt het wel lastiger. Kun je echt niet aantonen dat je het produkt daar hebt gekocht, dan heb je wel een probleem. Je bent dan afhankelijk van de coulance van de verkoper of deze nog iets voor je wil doen.

Kun je het wel aantonen, maar neemt de verkoper geen genoegen met bijvoorbeeld een bankafschrift, dan kun je het beste eerst een brief sturen naar de winkel. Als er een hoofdkantoor is, stuur je de brief naar het hoofdkantoor. Geef in de brief aan dat je wel kunt aantonen dat je het produkt bij één van de vestigingen hebt gekocht en dat de verkoper je onterecht heeft weggestuurd. Voeg bij de brief een kopie van je bankafschrift toe.

Krijg je geen reactie of een negatieve reactie dan kun je als de winkel is aangesloten bij een branchevereniging je geschil voorleggen aan de geschillencommissie. Deze commissie beoordeelt het geschil en doet een bindende uitspraak. Je kunt je zaak ook voorleggen aan de rechter. Houd er rekening mee dat een gerechtelijke procedure veel tijd en geld kan kosten, dus maak van te voren een kostenafweging.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als herstel voor de minner een + van mijn kant, en ik vind het het perfecte antwoord!
Vooral omdat het zo goed onderbouwt is!!

Andere antwoorden (2)

nee.. je kassabon is altijd je garantie bewijs en t aankoopbewijs,
als de gsm stuk gaat heb je nergens recht meer op dus...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt wel recht op garantie, maar als je geen bewijs van het moment van aankoop hebt, kan je niet aantonen dat dat niet verlopen is noch dat je het bij een bepaalde winkel gekocht hebt.

Als je een klantenpas hebt, kunnen ze soms nakijken of het product nog garantie heeft