Mijn iPhone 6 zegt dat het geheugen vol is terwijl slechts de helft in gebruik is. Hoe los ik dat op?

Mijn iPhone 6 zegt dat t geheugen vol is terwijl hij ook aangeeft dat maar 16 vd 32 gb in gebruik is. Ik ben niet handig met telefoons, maar hoe los ik dit op?

3 jaar geleden
in: Telefoons
6.5K

Antwoorden (1)

Dit is een bekend probleem. Je kunt het volgende doen:

Controleer welke apps veel ruimte innemen
Via ‘Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag’ check je welke apps en onderdelen veel ruimte innemen. Je zien hoeveel ruimte in gebruik en beschikbaar is, en kunt meteen op apps drukken en ze desgewenst verwijderen. Zie je dat foto’s en video’s op je toestel veel ruimte innemen, kijk dan of er exemplaren zijn die je mogelijk kunt verwijderen. Zo maak je meteen ruimte vrij op je toestel.

Gebruik iCloud
Clouddienst iCloud bewaart onder meer muziek, apps, foto’s, contactpersonen, agenda’s en documenten, maar ook deze opslag kan natuurlijk vol raken. Standaard heeft de dienst gratis 5GB aan opslaggeheugen. Gebruik deze ruimte ook, want dat scheelt je weer een hoop gedoe op de harde schijf van je iPhone.

Cache van een app leegmaken
Vaak is het niet eens nodig om een applicatie volledig van je iPhone te verwijderen. Soms is het opschonen van de cache van de app al voldoende. Deze neemt vaak veel opslagruimte in omdat veel tijdelijke informatie verzameld wordt die je niet per se nodig hebt; vooral browser-apps maken zich hier schuldig aan.
Sommige ontwikkelaars geven je als gebruiker de mogelijkheid om eigenhandig de caches te legen. Neem bijvoorbeeld Safari. Ga naar ‘Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag > Safari’ en tik op ‘Wijzig’. Druk daarna op ‘Ruim op’ om de cache te legen. Soms kan het verwijderen en opnieuw installeren van een app ook uitkomst bieden.

Truc
Het klinkt natuurlijk een beetje onlogisch: een film downloaden terwijl je geheugen al vol zit. Maar maak je niet druk, je hoeft voor deze truc niet daadwerkelijk een film aan te schaffen. Het werkt als volgt:
• Ga naar de iTunes Store op je iPhone
• Klik op ‘Films’ en kies een willekeurige film die behoorlijk wat opslagruimte in beslag neemt, bijvoorbeeld 5GB. De film moet groter zijn dan de nog vrije opslagruimte op jouw iPhone.
• Druk vervolgens op de knop ‘Koop’ of ‘Huur’.
• Je krijgt nu een melding dat de film niet gedownload kan worden, omdat er niet genoeg opslagruimte is. Vul niet je wachtwoord in en houd je vinger niet op de Homeknop!
• Klik vervolgens op Instellingen > Opslag > Opslag en iCloud-gebruik.
• Je zult nu zien dat er opslagruimte vrij is gemaakt.
• Door deze stappen een aantal keren te herhalen kun je nog meer opslagruimte vrijmaken.
SimonV