Is het erg als de gsm oplader nat is geworden?

Hoi, Per ongeluk is de lader van mijn gsm in mijn kopje (koude thee) belandt... En ik bedoel daarmee dus niet het stekkergedeelte maar het fijne usb gedeelte. Voor de duidelijkheid voeg ik er een fotootje bij.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Telefoons
23.8K

Het beste antwoord

Een USB stekker aan het einde van een snoertje kan prima tegen water. Het water eruit schudden en goed op laten drogen. In zo'n stekkertje zit geen elektronica en alleen lage spanning.

Als je de USB uitgang aan de oplader bedoeld, dat is deze oplader waarschijnlijk afgeschreven. De kans is aanwezig dat de USB uitgang niet volledig dicht is en dat er zo vocht in de oplader zelf is gekomen. Door alle elektronische onderdelen is dat lastig droog te krijgen en blijf het gevaar op kortsluiting door vocht of (later) door roestdeeltjes aanwezig.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Alvast bedankt voor het snelle antwoord. En voor de duidelijkheid, ik bedoelde dus het kleine platte gedeelte dat het dichtst bij de camera ligt.

Andere antwoorden (1)

De electronica zit in het “stekkergedeelte”.
Het uiteinde met het platte USB-stekkertje is slechts een laagspannings stekker. Als die helemaal goed droog geworden is, werkt het ding hoogstwaarschijnlijk weer gewoon.

Als het thee met suiker was, kan het slim zijn om dat uiteinde juist eerst een kwartiertje in een kopje water te laten hangen, en daarna helemaal droog te laten worden. Dan voorkom je dat er plakkerige suikerresten op die USB-aansluiting achterblijven en je GSM vervolgens ook plakkerig maken (en dat er slecht contact ontstaat).

Toegevoegd na 13 minuten:
Omdat beide uiteinden een vorm van stekker zijn, zal ik verduidelijken dat het grote ding, dat je met de twee pootjes in een stopcontact steekt, mogelijk niet meer werkt als er vloeistof in is gedrongen. Maar goed langdurig wegleggen in een droge omgeving zal de gevolgen minimaliseren.
Het kleine platte uiteinde dat op de foto het dichtst bij de camera ligt, zal, nadat het goed gedroogd is en er geen plakkerige opgedroogde suikerresten in zitten, normaal weer prima werken. Daar zitten alleen draadjes in die aan metalen lipjes gesoldeerd zitten, en dat kan er wel tegen om even nat geweest te zijn.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Nog even voor de duidelijkheid, het betreft een kopje slappe thee zonder suiker of wat dan ook.
Dus waarschijnlijjk zou het dus allemaal geen kwaad kunnen.
Ik ben hem nu aan het laten drogen boven de verwarming. (er druppelde wel geen nat uit maar misschien binnenin toch vochtig)
En ik laad pas morgenavond terug op.