Op hoeveel Mb ligt de fair use policy?

De meeste telefoon internet abonnementen werken op basis van een fair use policy. Dit houd in dat wanneer zij vinden dat je teveel download, zij jou mogen afsluiten. Maar waar ligt die limiet hoeveel Mb mag je downloaden voordat zij de stekker eruit kunnen trekken?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Telefoons
1.2K

Het beste antwoord

De meeste aanbieders schrijven hun grootgebruikers aan met een waarschuwing. Bij meerdere waarschuwingen wordt je dan afgesloten. Ze kunnen een harde limiet hebben, iedereen > 1Gb krijgt een waarschuwing, en dan zal dat vast in de voorwaarden staan.
Echter, een hoop providers schrijven maandelijks alleen de 1% (of 2% etc) van de grootste gebruikers aan.

In principe betekent fair use dat er geen harde limiet is, en je best een keer veel data mag verstouwen, maar niet iedere dag.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Dat moet je in je contract nakijken of op hun website.

In principe betekend het dat het niet het doel is dat jij continue een zware up en download aan hebt staan
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat verschilt per aanbieder en per maand.

Iedere maand kijken ze wat er gemiddeld gebruikt is. Dan kijken ze naar ± 5% van de mensen die het meest hebben gebruikt en als je dan een bepaald percentage meer hebt gebruikt als de rest (bijv 500%) dan krijg je een waarschuwing. En na een paar (ik geloof drie maar dat zal ook wel verschillen per aanbieder) waarschuwingen sluten ze je af.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
T-Mobile heeft geen datalimiet :D
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk dat dit per provider verschilt, maar het lijkt me dat je niet elke dag de hele dag online kunt zijn zonder dat je een waarschuwing gaat krijgen van je provider.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb dit een keer geprobeerd uit te zoeken bij telfort. Eerst wilden ze geen antwoord geven, toen kwamen ze met je mag niet 24 uur per dag de verbinding open houden. Want ze waren bang dat mensen met bijv skype hun telefoon als babyfoon gingen gebruiken.

Na lang doorzeuren kwam iemand met 1 GB per dag. Maar ik weet niet of dit echt zo is, of dat ze gewoon maar iets zeiden omdat ik teveel doorvroeg.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
FUP geldt niet alleen bij Telefoon internet abonnementen, maar bij alle ISPs.

De stekker eruit trekken mag overigens alleen na een periode van 'onbillijk' gebruik of wanneer de klant zich niet houdt aan de in de algemene voorwaarden gestelde regels.

Een FUP hangt af van de provider, de manier waarop deze de FUP berekent en daardoor vaak van de plaats waar je woont. De FUP is bedoeld om te voorkomen dat het netwerk dichtslibt. Hiervoor kan worden gekeken naar de gehele aanwezige bandbreedte, maar ook naar verdeelpunten. In Amsterdam zijn vast veel grootgebruikers, maar ook veel verdeelpunten. Vaak is de berekening FUP is < dan 15x gemiddeld gebruik op een verdeelpunt (maw het gemiddelde met andere mensen die in de zelfde regio wonen.

Woon je in een omgeving waar je de enige bent op een verdeelpunt, kan het in eerste instantie zijn dat je met 80GB per maand onder de FUP zit, echter 6 maanden later als er meer mensen om je heen wonen en op dezelfde ISP zitten, ben je plots de klos.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Even een belangrijk onderscheid tussen een Fair Use Policy en een datalimiet.

Een datalimiet is een harde afspraak, bijvoorbeeld x megabyte per periode, sommige providers, zowel voor mobiel internet, als voor internet thuis hanteren een datalimiet. Als je bij zo'n provider zit kun je in de voorwaarden die bij het product horen de limiet terugvinden en ook de consequenties als je er overheen zou gaan.

Een Fair Use Policy (FUP) is een flexibele datalimiet. De meeste providers willen geen exacte getallen geven van waar voor hun de grens bereikt is, ze kijken dan ook letterlijk of ze het verbruik dat je hebt nog steeds 'fair' vinden, dus of het niet onevenredig belastend is voor de rest van het netwerk.

KPN mobiel internet waar ik bij zit zegt ergens op de website expliciet dat hun FUP inhoudt dat je niet meer dan 10 keer de hoeveelheid data mag verbruiken dan een gemiddelde verbruiker. Aangezien het een FUP betreft zullen ze je niet zo gauw vertellen wat het gemiddelde verbruik (en daarmee je eigen limiet) is.

Antwoord is dus kortgezegd dat een bedrijf niet zo gauw zal aangeven waar de grens precies ligt, dit omdat ze er zelf flexibel mee willen zijn en omdat dit nu eenmaal past bij een FUP.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De fair use policy wordt gebaseerd op gemiddeld verbruik van gebruikers.
Dit wordt elke x maanden bekeken en op basis daarvan besloten wat de limiet wordt voor die periode.
Het is absoluut geen vaste limiet, zoals al eerder werd genoemd.

dat is ook de reden dat er bij telfort niet kon worden gezegd wat nou definitief die limiet is
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als ze je afsluiten kun je naar de rechter stappen, daar heeft jouw provider geen poot om op te staan, want er staat "Onbeperkt"
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Niet geheel waar.
Fair use policy komt gewoon met algemene voorwaarden, waarin staat dat onbeperkt gebruik dus in werkelijkheid niet onbeperkt is.